میرسلیم عنوان كرد
پیش شرط واردات خودرو چیست؟
به گزارش آچار، نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این که باید واردات خودرو تا حدی باشد که بتوانیم با ابتکارات خودرو های روز دنیا آشنا شویم در مورد خودرو های برقی توضیح داد: باید یارانه مورد نیاز جهت استفاده مقرون به صرفه از این خودرو ها اختصاص داده شود.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، سید مصطفی میرسلیم در نشست اختصاصی در جمع خبرنگاران در سیزدهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت اظهار داشت: باید اقدامات فناورانه مهم صورت گیرد و به مرحله خودکفایی برسیم تا بتوانیم بدون وابستگی ادامه دهیم.
با وجود تحریم ها صنعت خودرو کشور متوقف نشد
میرسلیم در ارتباط با نقش تحریم های آمریکا بر صنعت خودروسازی کشور در دهه ۸۰ خورشیدی اظهار داشت: در دهه ۷۰ و بخصوص ۸۰ خورشیدی، به دلیل تحریم های آمریکا، شرکتهای خارجی ایران را ترک کردند و تصور کردند با ترک ایران صنعت خودروسازی کشور متوقف می شود، اصلا قرار بود کمر صنعت خودروسازی کشور شکسته شود که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد و دلیل آن بود که از دهه ۷۰ اقداماتی انجام شد تا بتوانیم از نظر طراحی و تولید به مراحل خودکفایی برسیم.
برای تولید خودرو های بومی نیازمند کشورهای خارجی نبودیم
نماینده مردم تهران در ارتباط با حرکت به سمت تولید خودرو های بومی در گذشته اظهار داشت: در خودرویی مثل ۴۰۵ که توسط خودروسازی خارجی طراحی شد، برای انجام هر تغییری نیازمند تایید شرکت پژو بودیم اما در خودرویی مثل سمند که در دهه ۸۰ رونمایی گردید و یک خودرو داخلی بود از لحاظ بدنه و تجهیزات داخلی نیازمند و وابسته به کسی نبودیم. البته از لحاظ قوای محرکه یک سری وابستگی وجود داشت، اما امروز نقاط قوت و ضعف خویش را می شناسیم و موتور سه استوانه ای که امروز رونمایی گردید با دانش بومی و تخصصی متخصصان داخلی به ثمر رسید.
وی در ارتباط با فناوری خارجی مورد استفاده در خودرو های داخلی بخصوص موتور خودرو ها اضافه کرد: به مشاوران خارجی از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلستان رجوع کردیم اما در ابتدا به آنها گفتیم باید مطمئن شویم پس از همکاری دانش فنی منتقل خواهد شد.
میرسلیم افزود: با وجود تحریم ها، تلاش ما متوقف نشد و به همکاران خارجی خود اطلاع دادیم که از شما محصول نمی خواهیم و همکاری ما باید بر پایه انتقال دانش علمی و فناوری باشد نه واردات محصول، البته برای الگو برداری بهترین موتورهای دنیا را خریداری و آنها را به سکوی آزمایش برده ایم و درحال پیاده سازی و آزمایش آنها هستیم تا متوجه شویم ابتکار آنها چه بوده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید واردات تا حدی باشد که بتوانیم با ابتکارات خودرو های روز دنیا آشنا شویم.
بهینه سازی موتور خودروها
میرسلیم ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت به سازی موتور خودرو های ساخته شده در داخل کشور اظهار داشت: برای مثال در سال ۱۳۷۶ به این نتیجه رسیدیم که موتور پیکان مصرف سوخت و تولید آلایندگی بالایی دارد و با انجام طرح نوسازی روی موتور این خودرو، از مدل کاربراتور به مدل انژکتوری تبدیل شد و با نوسازی آن میزان تولید آلاینده این موتور ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد که هم اکنون موتور پیکان به صورت محدود برای بعضی از خودرو های وانتی تولید می شود.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر اقدامات صورت گرفته، توانستیم درسال ۱۳۸۵ موتور ملی پایه گاز را در داخل کشور تولید نماییم. چونکه به این نتیجه رسیدیم که برای تأمین موتور پایه گاز باید مبادرت به ساخت داخل کرد. علاوه بر این، از نظر مجموعه سازی تمام موتورهای مونتاژی را خودمان ارتقا داده ایم و در این حوزه ده ها طرح توسعه ای انجام شد و همه به نتیجه رسیده است. همینطور به سفارش وزارت نفت برای آنها موتورهای دیزل طراحی کردیم.
فناوری بالا نیازمند سرمایه گذاری و هزینه بالا است
نماینده مردم تهران در ادامه ضمن اشاره به فناوری و تکنولوژی موتورهای بومی ساخته شده اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسائل در فناوری و کیفیت موتور خودرو، برخورداری از دانش فنی هوشمندسازیِ سوخت رسانی در موتور خودرو است و خوشبختانه امروز به فناوری پایش مستقیم در موتورهای احتراقی رسیده ایم. علاوه بر این، برای تسلط و دستیابی به فناوری، پشتیبانی سیاسی نیاز است برای مثال در سال ۱۳۹۲ موتور دورگه (برقی-احتراقی) طراحی شد که از سوی دولت وقت، پشتیبانی نشد.
وی اضافه کرد: خودرو دورگه از نظر قیمت ۵۰ درصد گران تر است، بنابراین باید یارانه مورد نیاز جهت استفاده مقرون به صرفه از این خودرو ها اختصاص داده شود.
مصرف بنزین کشور بیشتر از میزان تولید بنزین است
میرسلیم در ارتباط با میزان بالای مصرف سوخت در کشور اظهار داشت: میزان مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۱۳۰ میلیون لیتر اما حجم تولید روزانه بنزین در کشور تنها ۱۰۹ میلیون لیتر است. ازاین رو برای پیشگیری از قاچاق و همینطور اصلاح الگوی مصرف بنزین باید مبلغ آن به حدود ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد که هم اکنون این میزان قیمت فعلی با فوب خلیج فارس فرق زیادی دارد.
وی ضمن اشاره به این که برای بهبود کیفیت بنزین باید فناوری و مواد اولیه گران تری به سوخت افزوده شود اظهار داشت: بی گمان اگر بخواهیم بنزین باکیفیت و استاندارد بالاتری را تولید نماییم باید از برخی مواد افزودنی دیگر و همینطور فرآیند پالایش پیچیده تری بهره برد که این خود هزینه تولید بنزین باکیفیت تر را زیاد می کند و در همه جای دنیا هم این گونه است و هرچه استاندارد و کیفیت بنزین افزایش یابد هزینه آن هم متعاقبا افزایش خواهد داشت.
نماینده مردم تهران در انتها اضافه کرد: یک بحث مهم اینست که مانع سقوط ارزش سوخت شویم، امروز قیمت همه چیز افزایش داشته اما قیمت سوخت را نگه داشته ایم. با این وجود یکی از مهم ترین تلاشهای ما اینست که با بروزرسانی فناوری مورد نیاز در موتور خودرو ها و به سازی آنها، میزان مصرف این موتورها را بهینه سازی کرده تا بخشی از مصرف سوخت در کشور کاهش پیدا کند.
ابتدا باید نیازهای داخلی تامین گردد بعد به صادرات فکر کنیم
میرسلیم همینطور در این همایش اظهار داشت: برای ارتقای صنعت موتورهای درون سوز باید قدم های محکمی برداشته شود تا ما را به مقصدی که در شأن کشورمان باشد، برساند.
وی تصریح کرد: دو بحث در این مورد مطرح است ابتدا تأمین نیاز داخل و بعد توجه به بحث صادرات است. هر چند که هم اکنون بحث واردات هم مطرح است که صرفاً در ارتباط با تأمین محصول نیست بلکه مبحث واردات بی رویه و قاچاق هم مطرح است که بدون مهار این مورد نمی توانیم بحث تولید داخل را به ثمر رسانیم.
میرسلیم در ادامه مبحث کیفیت را بحث مهم در حوزه خودرو خواند و تصریح کرد: امروز مراحل ده گانه را برای رسیدن به کیفیت مورد نظر پشت سر گذاشته ایم.
الگو برداری با مهندسی معکوس فرق دارد
وی به بحث مهندسی معکوس هم اشاره نمود و اظهار داشت: بحث مهندسی معکوس در زمینه قوای محرکه را نباید با الگو برداری اشتباه گرفت و از ۲۵ سال پیش طراحی برای تولید داخلی با طراحان مطرح شروع شد و با موفقیت آنرا پشت سر گذاشتیم اما در گام بعد طراحی داخلی مد نظر قرار گرفت که نمونه های زیادی داشت با این وجود به این مورد اهتمام ویژه داشته ایم.
دانشگاه نیاز علمی صنعت را تأمین نمی کند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با عنایت به شکل گیری همکاری بین صنعت و دانشگاه تصریح کرد: هم اکنون فقط در حدود یک تا دو درصد رساله هایی که در دانشگاه ها نوشته می شود، می تواند اثرگذار باشد و بقیه رساله ها عملا قابل استفاده نیست و باید هم دانشگاه در این عرصه اهتمام ویژه داشته و هم شرکت ها توجه بیشتری به حوزه فعالیت دانشگاه ها داشته باشند.
روند اقتصاد انرژی معیوب است
میرسلیم به سیاست مصوب در حوزه ترابری اشاره و خاطرنشان کرد: صنعت از این مصوبه تبعیت نکرده و ما این سیاست را نتوانستیم اجرا نماییم. در واقع اقتصاد انرژی نتوانسته راه را هموارکند و باید تکلیف انرژی مشخص شود. یکی از دلایلی که تعداد خودرو بالاست و حتی خیلی از خانواده ها ترجیح می دهند از خودروی شخصی خود حتی برای سفرهای طولانی استفاده نمایند اینست که برایشان ارزان تر تمام می شود ما نمی توانیم با این روند اقتصاد انرژی را به مقصد برسانیم.
او به بحث تولید داخلی هم اشاره نمود و اظهار داشت: اگر تولید داخل نتواند به قیمت رقابتی برسد، نتوانسته ایم کاری انجام دهیم چون که نرخ محصول نهایی در زمانیکه مواد اولیه گران تمام می شود قاعدتا بالا می رود.
وی به هزینه های محیط زیست بوجود آمده توسط آلاینده ها بخصوص خودرو های شخصی اشاره نمود و اضافه کرد: باید راهکار برای تصحیح آینده داده شود و نباید ماحصل آن اتلاف وقت و نتایج محیط زیستی باشد.
ارز دو نرخی فسادزا است
میرسلیم به مبحث دو نرخی بودن ارز هم اشاره کرده و آنرا مشکلی در حوزه اقتصاد کلان دانست و گقت: در برنامه هفتم این مورد مطرح گردیده است چون که در خیلی از موارد این مورد سبب فساد شده است و برای سیاستی که وضع می شود باید اقدامات مناسب صورت گیرد.
توسعه تولید خودرو و کاهش آلودگی در شهر های بزرگ
در انتها علیرضا حاجی علی محمد - دبیر سیزدهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت - اظهار داشت: هدف و راهبرد این همایش اینست که مشخص نماییم سمت و سوی تولید موتور خودرو در کشور به کجا می رود و خودروسازان برای توسعه تولید خودرو و کاهش آلودگی در شهر های بزرگ که هم اکنون با آن مواجه هستیم، چه اقداماتی باید انجام دهند.
وی با تکیه بر اینکه ایران یکی از تولیدکنندگان موتورهای درون سوز در دنیا است، اظهار داشت: هم اکنون بیش تر راهبردهای دنیا در حوزه خودرو به سمت برقی و هیبریدی شدن حرکت می کنند.
منبع: آچار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب