رشد 300 درصدی صادرات تعاونی های روستایی تا آخر سال
آچار: به گزارش آچار، مدیرکل دفتر پایش و توسعه بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت: صادرات محصولات و فرآورده های کشاورزی و روستایی تا آخر سال به بیشتر از ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رسید که این میزان چهار برابر میزان صادرات این تشکل ها در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، سید روح اله لطیفی در اولین نشست کمیته توسعه صادرات تعاونی ها و تشکل های روستایی و کشاورزی اظهار نمود: پارسال صادرات مستقیم تشکل های روستایی و کشاورزی ایران کمی بیشتر از 50 میلیون دلار بود که در هشت ماهه سالجاری به بیشتر از ۱۳۵ میلیون دلار رسیده است و بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده در تشکل ها، اتحادیه ها و تعاونی های روستایی و کشاورزی تا پایان سال جاری به بیشتر از ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رسید که این میزان ۳۰۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ خواهد بود.
دبیر کمیته توسعه صادرات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اضافه کرد: صادرات، موتور محرکه تولید و رشد اقتصادی کشور است که همواره به آن تاکید گردیده است. در همین راستا و با وجود درج بندهای مرتبط در اساسنامه سازمان و تعاونی های روستایی کشور، توجه به صادرات و بازاررسانی محصولات تولیدی را یکی از وظایف مغفول مانده در پنج دهه گذشته در این شبکه میتوان بر شمرد.
وی در ادامه اضافه کرد: صادرات محصولات غذایی و کشاورزی پارسال بیشتر از پنج میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بوده و این میزان در هشت ماهه سال جاری به سه و نیم میلیارد دلار رسیده است اما شبکه عظیم تعاونی های روستایی و کشاورزی با وجود سهم بالا در تولید محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی در کشور به صورت مستقیم یا با زحمات اعضا، اما در صادرات سهم ناچیزی دارد که در دستور کار دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی رشد صادرات با ارزش افزوده توسط تشکل های و اتحادیه های تعاونی روستایی زیر پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی است.
لطیفی در رابطه با عمده کالاهای صادراتی توسط شبکه تعاونی های روستایی اظهار داشت: عمده صادرات صورت گرفته در هشت ماهه گذشته صادرات تخم مرغ، کنستانتره میوه، خرما، سیب، مرکبات، شیرخشک صنعتی بود که در رابطه با صادرات تخم مرغ اتحادیه مرغداران میهن ضمن تعهد به تولید مورد نیاز کشور توسط واحدهای تولیدی تولید تخم مرغ در سرتاسر کشور با افزایش تولید ارزآوری را برای اعضا و کشور با خود به دنبال داشته است.
دبیر کمیته توسعه صادرات سازمان تعاون روستایی ایران در ادامه اضافه کرد: برای رسیدن به سهم ۲۵ درصدی صادرات تعاونی ها در قسمت محصولات دامی، شیلاتی، باغی، زراعی و فرآوری محصولات غذایی، نیازمند باز مهندسی فرایندی در تولید و بازار یابی و بازاررسانی محصولات تعاونی های روستایی هستیم و از همه مدلهای مطلوب در دنیا و کشور مانند اتحادیه مرغداران میهن می توانیم بهره بگیریم.
لطیفی اظهار امیدواری کرد: در کمیته توسعه صادرات نیازمند برنامه ریزی، آموزش، همراهی و هماهنگی بین اعضا، سازمان و سایر دستگاه ها هستیم و امیدواریم تا سال 1407 شاهد صادرات یک ونیم میلیاردی شبکه تعاونی های روستایی با تقویت شبکه، صنایع تبدیلی، بسته بندی و فراوری باشیم.
مدیرکل دفتر پایش و توسعه بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در انتها اظهار داشت: از آنجائیکه ۹۵ درصد وزن و ۸۵ درصد ارزش کالاهای صادراتی دامی، شیلاتی، باغی، زراعی و فرآوری غذایی ایران، مقصدشان ۱۵ کشور همسایه است؛ تعاونی های روستایی و کشاورزی در استانهای مرزی می توانند دروازه های صادرات محصولات کشاورزی ایران به همسایگان باشند که برای این هدف باید ارتباط بین تولید محصولات توسط تعاونی های تولید کننده در اقصی نقاط کشور را به این تعاونی ها به صورت نظام مند برقرار نماییم و با تکمیل زنجیره های تأمین، تولید و ارزش و آموزش تعاونی ها برای صادرات حرفه ای مطمئنا در آینده ای نه چندان دور شاهد محوریت تعاونی های روستایی در صادرات به کشورهای همسایه خواهیم بود.
منبع: آچار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب