مهلت به اتمام رسید اما سایپا و ایران خودرو به سامانه تضمین متصل نشدند

مهلت به اتمام رسید اما سایپا و ایران خودرو به سامانه تضمین متصل نشدند آچار: آچار: همه خودروسازان داخلی تا پایان مهر ماه مهلت داشتند که به سامانه ملی تضمین بپیوندند با اینحال هنوز ایران خودرو و سایپا به این سامانه متصل نشده اند.



به گزارش آچار به نقل از مهر، طبق اعلام وزارت صمت، همه خودروسازان داخلی تا پایان مهر ماه مهلت داشتند که به سامانه ملی گارانتی بپیوندند. در این رابطه حمید محله ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود که «خودروسازان داخلی در فرآیند کار قرار گرفته اند و باید شبکه خودرا معرفی کنند تا ارزیابی و تأیید شده و در سامانه درج شود عدم حضور آنها در این سامانه نشانه نداشتن گارانتی خودرو نیست، بلکه خودرو های داخلی تا ۶۰ هزار کیلومتر یا سه سال خودروی داخلی گارانتی دارد.»
طبق گفته محله ای، فرایند ورود خودروساز به سامانه انجام شده و درحال دریافت اطلاعات شرکت ها هستند.
با این حال پیگیری های خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که در این زمان فقط خودروسازان بخش خصوصی و شرکتهای دخیل در واردات خودرو به سامانه پیوسته اند و خودروسازان داخلی -ایران خودرو و سایپا- هنوز به سامانه ملی گارانتی متصل نشده اند.
سامانه ملی گارانتی چیست؟
بر اساس این گزارش، سامانه جامع گارانتی با هدف یکپارچه سازی خدمات بعد از فروش و پیشگیری از عرضه کالاهای قاچاق به راه افتاده است. این سامانه دارای قسمتهایی همچون شرکتهای گارانتی کننده، برندها، گروه کالایی، مستندات و قوانین، استعلام تاییدیه مجوز گارانتی، ثبت شکایات، گارنتی های غیرمجاز، ارتباط با کارشناسان سامانه جامع خدمات بعد از فروش است.
اصالت کالاها از راه این سامانه قابل رصد است؛ بر این اساس کالاها دارای کد یا شناسه رهگیری و کالاهای سیمکارت خور دارای (IMEI) هستند و مصرف کننده پیش از خرید می تواند در سامانه جامع گارانتی با استعلام این کدهای رهگیری از اصالت گارانتی کالای خود اطمینان حاصل کند.
مصرف کنندگان پیش از خرید کالاهای مشمول گارانتی، می توانند با استعلام شناسه رهگیری ۱۳ رقمی مندرج بر کالا، از اصالت گارانتی، تعهدات شرکت گارانتی کننده، دسته دوم بودن کالا و همینطور فهرست گارانتی های غیر مجاز آگاه شوند و سپس مبادرت به خرید کالا کنند. درج شناسه رهگیری بر روی کالاهای مذکور الزامی است؛ پس خریداران از کالاهایی که شناسه رهگیری ندارند باید جدا اجتناب کنند که به احتمال زیاد کالا قاچاق است.
همچنین شرکتهای گارانتی کننده نیز در این سامانه می توانند شناسنامه های گارانتی که طرفین قرارداد آنها یعنی واردکننده و تولیدکننده به آنها واگذار کرده است و کالاهای گارانتی شده را به تفکیک هر سریال و شناسنامه گارانتی مشاهده کرده و مدیریت کنند.
بر اساس بخش های مختلف این سامانه، اطلاعات شرکتهای گارانتی کننده معتبر و دارای مجوز مورد تأیید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سامانه جامع گارانتی قابل جست وجو و مشاهده است، ازاین رو هر گارانتی کننده ای که اطلاعات آن در لیست شرکتهای سامانه گارانتی موجود نباشد، قابل اعتماد نیست.
در سامانه امکان ثبت شکایات وجود دارد بگونه ای که رجوع کنندگان می توانند شکایت خودرا ثبت کنند، شکایت توسط سامانه بررسی و به شرکت گارانتی کننده ارسال می شود. در صورتیکه مشکل در هفت روز حل نشود شکایت به صورت سیستمی به سازمان بازرسی ارسال می شود.
سامانه جامع گارانتی، خدمات بعد از فروش گروه کالاهایی مانند موبایل، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و بعضی از لوازم یدکی خودرو مانند باطری در سامانه ثبت شده اند و خدمات خودروسازان و قطعه سازان نیز به این سامانه اضافه شده و درحال اضافه شدن است. در واقع سامانه گارانتی مجموعه تعهداتی است که خودروساز به مردم ارائه می کند.
در این ارتباط مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه خودرو ها دارای یک شناسه رهگیری ( VINخودرو) منحصر به فرد هستند گفته است که خودرو ها شامل تولیدی و وارداتی، زمانیکه شناسنامه خدمات بعد از فروش برای آنها در سامانه درج می شود، در واقع تضمین کننده خدمات و ارائه دهنده خدمت و همینطور شبکه مشخص خواهد بود.
به گفته محله ای، تعهدات خدمات بعد از فروش خودروسازان در سامانه بارگذاری می شود؛ زمانیکه اظهار تولید یا واردات می شود همان شماره تک رقمی یا شناسه رهگیری خودرو هم مرتبط پیدا می کند و به شناسنامه خدمات بعد از فروش پیوست می شود.
بر اساس این گزارش، از زمان ثبت و اضافه شدن شناسه رهگیری خودرو به شناسنامه خدمات بعد از فروش، شناسنامه گارانتی فعال می شود و از آن پس، تمامی خدمات بعد از فروش قابل رصد و پیگیری است. ضمن این که اطلاعات از راه پیامک برای خریدار و مصرف کننده ارسال خواهد شد. همینطور برای ارائه دهنده خدمات نیز مشخص می شود که چه خودروهایی تحت خدمات قرار داشته و بایستی برایشان خدمات ارائه نمایند.
مراجعه کنندگان به سامانه خدمات بعد از فروش می توانند تمامی ماشین آلات و قطعات را مشاهده کنند در صورت شکایت می توانند خودرو ساز و خدمات دهنده را انتخاب و توضیحات را ارائه نمایند به سرعت کارشناسان وزارت صمت شکایات را بررسی می کنند در صورتیکه مستند باشد به خودروسازان و قطعه سازان ارائه می شود.


منبع:

1402/08/23
12:43:14
0.0 از 5
369
تگهای خبر: ارز , اقلام , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار