آخرین جزئیات تأمین و تولید اتوبوس و خودرو های برقی

آخرین جزئیات تأمین و تولید اتوبوس و خودرو های برقی آچار: به گزارش آچار، مشاور امور فناوری وزیر کشور اظهار داشت: احتمالا اتوبوس های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود و وارداتی در این حوزه انجام نشود اما در مورد خودرو، خرید خارجی مجاز دانسته شده است.



به گزارش آچار به نقل از مهر، حمیدرضا طهوری امروز در نشست «توسعه حمل و نقل خودرو های برقی در کشور، بایدها و سیاست ها» ضمن اشاره به ۴ کلان مسئله در حوزه مصرف سوخت فسیلی اظهار داشت: ما در کشور با مبحث ناترازی بنزین مواجه هستیم و این در شرایطی است که هنوز تعداد خودرو های ما کافی نیست و تقاضا برای مصرف خودرو وجود دارد که در نتیجه آن مصرف بنزین بیشتر هم متصور است.
مشاور امور فناوری وزارت کشور اضافه کرد: شرایط ما در تولید بنزین هم بگونه ای است که افزایش تولید بنزین نمی توانیم داشته باشیم مگر این که سرمایه گذاری های سنگینی در این حوزه صورت گیرد.
طهوری به پرداخت یارانه انرژی اشاره نمود و اظهار داشت: یارانه سوخت که از خزانه عمومی دولت پرداخت می شود رقم بسیار بالایی بوده و در طول سال رقم یارانه بسیار سنگین است و اگر پرداخت این یارانه انجام نمی شد شاید با مبلغ پرداختی یارانه سوخت در طول یک سال می توانستیم تمام حمل و نقل عمومی کشور را به روز کرد. اما هم اکنون نه میتوان مصرف بنزین را کاهش داد و نه میتوان یارانه سوخت را حذف نمود.
وی اظهار نمود: در طول سال آلودگی وجود دارد اما به دلیل وارونگی هوا در زمستان آلودگی قابل مشاهده می باشد و این مورد هم خسارت و زیان هایی دارد ضمن این که سوخت های فسیلی سبب تولید گازهای گلخانه ای می شود و ازاین رو این مورد اثراتی بر آلودگی هوا دارد.
طهوری با اشاره به اینکه به نظر می آید برقی سازی حمل و نقل پاسخی به ۴ کلان مسئله در حوزه مصرف سوخت است، اظهار داشت: برقی سازی حمل و نقل هر کدام از این مسائل را تا حدودی حل می کند و پاسخی برای ۴ ابر چالش است که ما با آن مواجه هستیم و بنابراین باآنکه همه کشورها به دنبال برقی کردن حمل و نقل هستند اما این مورد برای ما بسیار حائز اهمیت می باشد اما مهم می باشد که چطور می توان سیاست ها را بگونه ای تنظیم کرد که انتفاع ملی را با انتفاع بنگاه و همینطور انتفاع بهره برداری هماهنگ کرد. ازاین رو در مورد این سیاست ها فکر شده و سیاست های تدوین شده است.
وی اضافه کرد: ایران کشوری است که از نظر منابع انسانی و فناوری در این حوزه وضعیت خوبی دارد و شرکتهای دانش بنیان هم در این حوزه کارهایی را انجام داده اند اما دولت ها یک مقدار دیر به این مورد پرداخته اند و چون از قبل با دستگاه ها و فعالان داخلی کار نکرده اند هم اکنون که یک نیاز بزرگی در مورد برقی کردن خودرو ها به وجود آمده است بنابراین باید این نیاز را از راه واردات تأمین کرد. خوشبختانه نهادهایی موافق تولید داخل هستند و مأموریت دارند که حمل و نقل و ساماندهی کنند و بنابراین شاید تعادلی در این دو بخش به وجود آورد که هم نیاز ملی را در کوتاه مدت رفع کرد و هم در دراز مدت به تولید داخلی پرداخت.
اتوبوس های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود
مشاور امور فناوری وزارت کشور اضافه کرد: در وزارت کشور در این حوزه کمیته فنی شکل گرفته است و هدف گذاری در مورد اتوبوس های برقی و موتورسیکلت های کار با پیمایش بیشتر از ۸۰ کیلومتر و تاکسی صورت گرفته است. در این چارچوب اولاً گونه هایی از اتومبیل ها و خودرو ها باید انتخاب شوند که مناسب شرایط ما در ایران باشند بنابراین بررسی ها انجام شده و ماحصل آن در دفتر شورایعالی ترافیک کشور به تصویب رسیده که اگر مقرر است اتوبوس برقی وارد شود چه نوع اتوبوسی وارد شود و اگر مقرر است خودرویی بعنوان تاکسی وارد شود چه نوع تاکسی و با چه مشخصاتی وارد کشور شود.
وی ضمن اشاره به زیرساخت شارژ خودرو های برقی اظهار داشت: در مورد اتوبوس برقی این مورد به عهده تولید کننده گذاشته شد که تولید کننده اتوبوس برقی باید ایستگاه شارژ را هم تأمین کند و در ارتباط با موتورسیکلت هم پیشنهادهایی است ولی نهایی نشده است.
طهوری بیان نمود: احتمالا اتوبوس های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود و وارداتی در این حوزه انجام نشود اما در مورد خودرو، خرید خارجی مجاز دانسته شده البته باید این خرید توسط صنعت خودروسازی صورت گیرد نه توسط تاجر و تاجر تا این واردات منتهی به تولید داخلی شود، در مورد موتورسیکلت تاکید به طور عمده بر ساخت داخل یا واردات و داخلی سازی توسط صنایع است.
وی اضافه کرد: البته این تعداد خودرو برای حمل و نقل عمومی باید به صورت تدریجی اضافه شود تا بازخورد در قسمت های مختلف را به دست آوریم. همینطور به جهت اینکه اشکالی برای راننده و مالکین به وجود نیاید پیشنهاد ما این بوده که در جهت برقی کردن تاکسی، در ابتدا شرکتهای تاکسیرانی خودرو برقی خریداری کنند و سپس این مورد به آحاد تاکسیرانان برسد، البته این پیشنهادات با وزیر صمت و همینطور شهردار تهران در میان گذاشته است و تقریبا این پیشنهادات پذیرفته شده است تا این خودرو ها و موتورسیکلت ها به صورت ناوگانی خریداری شود.
مشاور فناوری وزارت کشور بیان نمود: در حوزه زیرساخت های کشور در مورد برقی کردن خودرو ها، ظاهراً در زمینه تأمین برق مشکلات کم است اما وزارت نیرو اعتقاد دارد که در حوزه توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم بنابراین این کارها باید به مرور صورت گیرد چونکه اگر بخواهیم اقدامات جهشی انجام دهیم امکان دارد با مشکلاتی مواجه شویم.


منبع:

1402/08/17
08:16:10
0.0 از 5
297
تگهای خبر: تاكسی , تولید , خرید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار