یك مقام مسئول مطرح كرد؛

تجارب کشورها در درج قیمت تولیدکننده روی کالا

تجارب کشورها در درج قیمت تولیدکننده روی کالا به گزارش آچار رئیس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی اظهار داشت: به منظور ممانعت از تششت قیمت ها، در کشورهایی مانند هندوستان، مالزی، ترکیه، آلمان و استرالیا چاپ قیمت مقطوع فروش برای مصرف کننده ممنوع می باشد.



به گزارش آچار به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، احمد تشکینی اظهار نمود: به منظور ممانعت از تشتت قیمت ها، در کشورهایی مانند هندوستان، مالزی، ترکیه، آلمان و استرالیا چاپ «قیمت مقطوع» فروش برای مصرف کننده نه تنها صورت نمی گیرد، بلکه بعنوان یک عامل شکل گیری رویه های ضد رقابتی «ممنوع» اعلام شده است. در این کشورها به منظور ممانعت از تشتت قیمت ها بخصوص در «کالاهای تند مصرف (FMCG)» از روش های دیگری استفاده می شود.
وی، چاپ دو قیمت روی کالا در محل درب کارخانه را یکی از روش های مورد استفاده دانست و اظهار داشت: یک قیمت «هزینه تمام شده» یا به عبارتی «حداقل قیمت فروش» و قیمت دیگر «حداکثر قیمت فروش» کالا است. در اینجا با ایجاد یک باند قیمتی، ضمن این که دامنه نوسانات قیمت کالا در نقاط مختلف کشور مشخص می شود، از رخداد قیمت گذاری تهاجمی (کمتر از هزینه تمام شده) و همینطور قیمت گذاری غیرمنصفانه هم در بازار ممانعت به عمل می آید.
رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، درج دو رقم روی برچسب قیمت کالا در سطح خرده فروشی شامل قیمت برای مصرف کننده و «قیمت واحد محصول» برحسب واحد وزنی مشخص (کالاهای تند مصرف) را روش دیگری معرفی نمود و افزود: هدف از درج «قیمت واحد محصول»، ایجاد قابلیت مقایسه قیمتی برای یک محصول است که در بسته بندی های مختلف روانه بازار می شود.
تشکینی با اشاره به اینکه این امر حالا به صورت عمده در کشورهای پیشرفته (اتحادیه اروپا، استرالیا، ایالات متحده و غیره) هم به کار گرفته می شود، اظهار نمود: ترکیه هم به علت پیوستن به اتحادیه اروپا درج برچسب قیمت واحد روی محصولات تندمصرف را در خرده فروشی های بزرگ و مدرن الزامی کرده است.
وی درباره مهم ترین علل اجرای آن اظهار داشت: مهم ترین علل اجرای آن میتوان به مواردی شامل شفاف سازی قیمتها؛ ایجاد رقابت و به تبع آن کاهش قیمت؛ سهولت در مقایسه و انتخاب کالا و خدمات برای خریدار؛ ارتقای اعتماد عمومی؛ پیشگیری از سوءاستفاده و اجحاف به مصرف کنندگان و امکان نظارت بر رعایت سودهای مصوب قانونی حلقه های تأمین و توزیع اشاره نمود.


منبع:

1400/12/16
10:09:28
0.0 از 5
727
تگهای خبر: بازار , بازرگانی , بسته بندی , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار