اگر مالیات اضافه پرداخت كرده اید، بخوانید

اگر مالیات اضافه پرداخت كرده اید، بخوانید به گزارش آچار در قانون مالیات های مستقیم، حقوقی برای مؤدیان مالیاتی پیشبینی شده كه بر مبنای آن، مؤدی می تواند در صورت اضافه پرداخت مالیات درخواست استرداد كند و اداره امور مالیاتی باید آنرا از محل وصول جاری ظرف یك ماه پرداخت كند و در صورت تاخیر در استرداد، مؤدی مستحق دریافت خسارتی به نرخ ۱.۵ درصد در ماه از تاریخ دریافت تا زمان استرداد است.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، در قانون مالیات های مستقیم، برای مؤدیان حقوقی همچون رعایت انصاف و عدالت، داشتن وكیل یا نماینده قانونی، رازداری یا عدم افشای اطلاعات مالیاتی و... درنظر گرفته شده كه در ادامه جزئیات بیشتر آن عرضه شده است.
بر اساس ماده ۲۲۶ قانون مالیات های مستقیم، مؤدیان مالیاتی می توانند در صورتیكه به نحوی از انحا، در اظهارنامه، ترازنامه یا حساب سود و زیان تسلیمی از نظر محاسبه اشتباهی كرده باشند؛ با عرضه اسناد و مدارك لازم ظرف یك ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه، نسبت به رفع اشتباه اقدام نمایند.

فرآیند دریافت مالیات شامل چه مواردی است؟
در كل فرآیند دریافت مالیات، شامل شناسایی منابع، رسیدگی به پرونده مالیاتی و وصول مالیات است كه در هر مرحله حقوقی برای مؤدیان پیشبینی شده است. مرحله نخست از فرایند دریافت مالیات صدور دعوتنامه و عرضه اسناد و مدارك برای مؤدی و ابلاغ آن به وی یا نماینده قانونی برای عرضه هرگونه اسناد و مدارك مثبته جهت تشخیص درآمد مشمول مالیات و تعیین مالیات است.
همچنین، اوراق مالیاتی باید به شخص مؤدی یا نماینده قانونی یا بستگان و مستخدمین وی ابلاغ شود تا مؤدی نسبت به پرداخت مالیات یا اعتراض به آن در مهلت قانونی اقدام نماید.
علاوه براین، در صورت استعلام مؤدی از نحوه تشخیص مالیات، مامور مالیاتی مكلف است جزئیات گزارشی را كه مبنای صدور برگ تشخیص قرار گرفته به مؤدی اعلام نماید.
پس از ابلاغ برگ تشخیص به مؤدی، وی ۳۰ روز مهلت دارد تا نسبت به پرداخت مالیات و یا اعتراض به مالیات تعیین شده اقدام نماید.
در صورتی كه مؤدی نسبت به مالیات تعیین شده در مهلت قانونی، معترض باشد می تواند شخصاً یا وكیل تام الاختیار وی به اداره امور مالیاتی رجوع و با عرضه اسناد و مدارك به صورت كتبی تقاضای رسیدگی مجدد كند. مسئول مربوطه بعد از بررسی اسناد و مدارك می تواند مالیات تعیین شده را رد یا تعدیل كرده یا اعتراض مؤدی را وارد ندانسته و پرونده را به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع كند.
همچنین هنگامی كه مؤدی ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات قبولی خویش را نسبت به آن به صورت كتبی اعلام نماید یا مالیات مورد مطالبه را پرداخت یا ترتیب پرداخت آنرا بدهد و یا اختلاف موجود بین خود و اداره امور مالیاتی را رفع كند پرونده امر از لحاظ میزان درآمد مشمول مالیات مختومه تلقی می شود و در مواردی كه مؤدی ظرف ۳۰ روز به صورت كتبی اعتراض نكند و آیا در مهلت تعیین شده به اداره امور مالیاتی رجوع نكند درآمد تعیین شده در برگ تشخیص مالیات قطعی است.
مؤدی مالیاتی می تواند در صورت پرداخت بدهی مالیات قطعی خود، درخواست مفاصا حساب مالیاتی كند و اداره امور مالیاتی مكلف است حداكثر ظرف مدت پنج روز از تاریخ وصول تقاضای مؤدی، مفاصا حساب مالیاتی تهیه و به مؤدی تسلیم كند. اما در صورت اعتراض مؤدی به مالیات تعیین شده و رفع نشدن اختلافش با اداره امور مالیاتی و یا در صورت ابلاغ قانونی، پرونده به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می شود.
لازم به ذكر است كه باید وقت رسیدگی هیئت حل اختلاف مالیاتی جهت حضور مؤدی یا نماینده قانونی وی، به آنها ابلاغ شود.
مؤدی مالیاتی می تواند یك نفر نماینده از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یا اتاق تعاون یا جامعه حسابداران رسمی و مجامع حرفه ای و تشكل های صنفی یا شورای شهر برای حضور در هیئت حل اختلاف مالیاتی انتخاب نماید.
علاوه براین، بعد از رسیدگی پرونده در هیئت حل اختلاف مالیاتی و صدور رای، می تواند رای صادره را قبول یا با پرداخت میزان مورد مالیات مورد قبول ظرف مدت ۲۰ روز نسبت به مازاد مالیات به صورت كتبی اعتراض كند كه در این صورت پرونده به هیئت حل اختلاف تجدید نظر احاله خواهد شد.
گفتنی است كه رای صادره در هیئت تجدید نظر قطعی و لازم الاجرا است ولی مؤدی در صورت اعتراض می تواند ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ رای تقاضای رسیدگی مجدد در شورایعالی مالیاتی كند.
طبق ماده ۲۵۱ مكرر، در مورد مالیات های قطعی كه در مرجع دیگری قابل طرح نباشد و ادعای غیر عادلانه بودن مالیات را به استناد مدارك و علل كافی داشته باشد، شكایت و تقاضای تجدید نظر كند.
در این زمینه وزیر اقتصاد و دارایی می تواند پرونده را به هیئتی مركب از سه نفر به انتخاب خود ارجاع كند و رای هیئت با اكثریت آرا قطعی و لازم الاجراست.
همچنین، مؤدی می تواند در صورت اضافه پرداخت مالیات درخواست استرداد كند. اداره امور مالیاتی موظف است در هر مورد كه به دلیل اشتباه در محاسبه مالیات اضافی دریافت شده و در مواردی كه مالیات طبق مقررات این قانون قابل استرداد باشد را از محل وصول جاری ظرف یك ماه پرداخت كند. در صورت تاخیر در استرداد، مؤدی مستحق دریافت خسارتی به نرخ ۱.۵ درصد در ماه از تاریخ دریافت تا زمان استرداد است.
علاوه براین، در صورتیكه درخواست استرداد مؤدی از جانب اداره امور مالیاتی رد شود، مؤدی می تواند ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ اعلام اداره مالیاتی، از هیئت حل اختلاف مالیاتی درخواست رسیدگی كند.

مؤدیانی كه توانایی پرداخت بدهی مالیاتی را ندارد، چه اقدامی باید انجام دهند؟
مؤدی مالیاتی در صورت پرداخت علی الحساب بابت مالیات عملكرد هر سال مالی پیش از سررسید مقرر در قانون مالیات های مستقیم، مستحق دریافت جایزه معادل یك درصد مبلغ پرداختی به ازای هر ماه تا سررسید مقرر خواهد بود كه از مالیات متعلق به همان عملكرد كسر خواهد شد.
همینطور مؤدیانی كه قادر به پرداخت بدهی مالیاتی خود شامل اصل و جریمه به صورت یكجا نیستند، می توانند درخواست تقسیط بدهی مالیاتی كنند و تمام یا قسمتی از جرایم مالیاتی بنا به درخواست مؤدی با عنایت به علل ابلاغ ابرازی در خصوص خارج از اختیار بودن عدم انجام تكالیف مقرر و در نظر گرفتن سوابق مالیاتی و خوش حسابی مؤدی به تشخیص و موافقت سازمان امور مالیاتی قابل بخشیده شدن است.



1398/11/21
14:25:18
5.0 از 5
4715
تگهای خبر: اقتصاد , بازرگانی , مدارك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار