مدیركل دفتر كسب و كار وزارت صمت:
هیچ شاخصی برای ارزش گذاری برند در کشور وجود ندارد
به گزارش آچار، مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صمت اظهار داشت: هم اکنون هیچ شاخصی برای ارزش گذاری برند در کشور وجود ندارد در حالیکه باید بر مبنای ارزش برندها از آنها حمایت کرد.
به گزارش آچار به نقل از مهر، امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز در اولین نشست هم اندیشی برندهای برتر تجاری اتاق بازرگانی ایران اظهار نمود: ایران نتوانسته در بین شاخصهای برندینگ بین المللی جایگاهی در بین ۶۰ کشور برتر داشته باشد؛ ما مصوبه هیئت وزیران را داریم که ارزش برند بعنوان وثیقه بانکی قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: باید در حوزه برندسازی هزینه و سرمایه گذاری شود. هم اکنون هیچ شاخصی برای ارزش گذاری برند در کشور وجود ندارد در حالیکه باید بر مبنای ارزش برندها از آنها حمایت کرد.
اسدی افزود: هیچ صنعتگر ایرانی از زعفران برای برندسازی استفاده نمی نماید. بر مبنای آمارهای جهانی، ۷۵۴ میلیارد دلار ارزش تبلیغات دنیاست و ۵۹ درصد این تبلیغات در فضای مجازی صورت می گیرد؛ مجموع بودجه ای که شرکتهای آمریکا به تبلیغات اختصاص می دهند ۴۲۲ میلیارد دلار است.
وی افزود: سامسونگ سال جاری تنها در آمریکا بیشتر از ۴۰۰ میلیون دلار هزینه تبلیغات کرده است در حالیکه رقم اختصاص داده شده این شرکت به تبلیغات پارسال ۱۲ میلیارد دلار بود.
مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در ایران مجموع اکوسیستم تبلیغات بعنوان یک شاخص اثرگذار در برندینگ دو میلیارد دلار است. همینطور ۹ مورد از ۱۰ برند برتر دنیا بالاترین بودجه فناوری را دارد.
وی ضمن اشاره به حمایت و ارتقای برندسازی در کشور اظهار داشت: باید هزینه تبلیغات برند در قیمت تمام شده لحاظ شود اما سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان این مورد را قبول نمی کند در حالیکه معتقدم رفتار با برند باید علمی باشد نه این که احساسی برخورد شود.
همچنین صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این جلسه برندسازی را از موضوعات مهم اقتصادی دانست و اظهار داشت: کشور باید تلاش کند از امتیاز برندسازی در حوزه تجارت خارجی استفاده نماید. کم توجهی به برندسازی و برند ملی ایران مانع از ایجاد تصویر ذهنی مثبت به کالا و خدمات تجاری ایران در بازارهای هدف و افزایش سهم ایران از سبد ارزش تجارت جهانی می شود.
حسن زاده اظهار نمود: با برندسازی، ما می توانیم در مسائل اقتصاد جهانی در حوزه های مختلف اثرگذار باشیم. البته این که در حوزه مدیریت اقتصادی مشکلاتی هست، امیدواریم بتوانیم به تکلیف خود در این عرصه عمل نماییم.
رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: اقتصاد و بنگاه های اقتصادی با حمایت منطقی دولت می تواند در جایگاه واقعی خود قرار گیرد. ما امکانات و سرمایه معنوی و زیرساختی بالایی داریم و باید شایستگی خویش را در دنیا به نمایش بگذاریم. فعالان و سیاست گذاران اقتصادی به حوزه برندینگ توجه نمایند. به وضعیت برند سامسونگ و ال جی توجه کنید. این برندها در بازار ایران و جهان جایگاه بالایی دارند. ما باید بتوانیم از تجربه این برندها استفاده نماییم و برند ایران را در جایگاه متناسب قرار دهیم.
وی اظهار داشت: برند را باید در شرکت خود بعنوان سرمایه معنوی حفظ نماییم. کیفیت محصولات را حفظ نماییم. برندها، سرمایه ملی و سرمایه شرکت هاست و حتی باید بعنوان وثیقه از آن استفاده گردد. ما در اتاق ایران تصمیم گرفته ایم که در این حوزه اقداماتی انجام دهیم. البته به تنهایی در اتاق ایران نمی توانیم کار نماییم. ما برای برندها، برنامه رتبه بندی را پیش می بردیم تا درنهایت شناسنامه ای برای شرکت ها با گریدهای متفاوت صادر شود. اما سلیقه حاکمیتی و سازمانی اجازه کار نداد. باید کمک نماییم رتبه بندی در اتاق ایران صورت گیرد تا حمایتی از این برندها صورت گیرد.
منبع: آچار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب