شروع لایروبی بندر آستارا در پی اولتیماتوم دو ماهه بازرس کل استان گیلان

شروع لایروبی بندر آستارا در پی اولتیماتوم دو ماهه بازرس کل استان گیلان آچار: از گیلان در پی اولتیماتوم تعیین شده دو ماهه بازرس کل استان گیلان بر اساس لایروبی بندر آستارا، عملیات لایروبی این بندر مرزی در شمال غربی گیلان با استقرار کشتی ویژه لایروب یاسین با هدف افزایش عمق کانال و تسهیل تردد و پهلو گیری کشتی های بزرگ شروع شده است.


در پی اولتیماتوم تعیین شده دو ماهه بازرس کل استان گیلان بر اساس لایروبی بندر آستارا، عملیات لایروبی این بندر مرزی با استقرار کشتی ویژه لایروب یاسین با هدف افزایش عمق کانال و تسهیل تردد و پهلو گیری کشتی های بزرگ توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از بامداد شنبه ۳۱ شهریور در مجتمع بندری آستارا شروع شده است.

با انجام پروژه لایروبی و تعمیق بستر کانال دسترسی به بندر آستارا که از بنادر مهم جمهوری اسلامی ایران در حاشیه دریای خزر است، آبخور کشتی ها جهت ورود به بندر به حد استاندارد بالا رفته و سبب نگهداری عمق مناسب جهت تردد کشتی های بزرگ تجاری دریای خزر و با ظرفیت بارگیری زیاد به مجتمع بندری آستارا می شود.

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در همین رابطه در جریان بازدید از روند لایروبی بندر آستارا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از دی ماه سال قبل به سبب کاهش محسوس آب دریای خزر و وجود رسوبات در کانال دسترسی به بندر آستارا، تردد کشتی های باری در این بندر ممکن نبود و در همین رابطه باتوجه به بازدید اخیر بازرس کل استان گیلان و همین طور جلسه ای که در استانداری گیلان برگزار گردید، بر ضرورت لایروبی بندر آستارا تاکید شد.
محمدرضا شهاب زاده با اعلان اینکه آستارا یکی از شهرهای مهم مرزی کشور و استان گیلان است و به لحاظ اقتصادی و دارا بودن مرزهای زمینی، دریایی و ریلی از اهمیت خاصی برخوردار است، اضافه کرد: آب دریای خزر درحال پسروی است و باتوجه به این مساله و شرایط به وجود آمده آب و هوایی و اقلیمی، نیاز دائمی وجود کشتی لایروب با هماهنگی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و لایروبی مکرر بندر آستارا بسیار مهم و لازم است.

وی با اشاره به پیگیری ها و مکاتبات انجام شده در ارتباط با لایروبی بندر آستارا و هماهنگی و نظارت ویژه مدیر کل بازرسی استان گیلان و همین طور نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: باید از ظرفیت بندر آستارا در امتداد توسعه تجارت و اقتصاد ملی، استانی و شهرستانی به خوبی بهره برد.

به گزارش آچار به نقل از ایسنا، بندر آستارا در تمام طول قرن نوزدهم تا ابتدای جنگ جهانی دوم یک بندر فعال واردات کالا، مصالح ساختمانی و فرآورده های نفتی از بندرهای مختلف دریای خزر به خصوص بندر باکو در جمهوری آذربایجان بود. بعد از تصمیم هیئت دولت وقت در سال ۸۷ بر اساس انتقال مالکیت بندر آستارا از شیلات ایران به سازمان بنادر و دریانوردی و سپس تبدیل آن به منطقه ویژه اقتصادی در سال ۹۳ با وسعت ۶۰ هکتار با همراهی بخش خصوصی و اجرای یک طرح بزرگ ملی و بین المللی، شاهد فعالیت آستارا در بخش دریایی و مبادلات دریای خزر خصوصاً صادرات، بعد از سال ها عدم فعالیت بندری - تجاری هستیم.

با بوجودآوردن مجتمع بندری آستارا که در راه جاده ابریشم و چهار راه کریدور شمال - جنوب قرار دارد و با اهمیت ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپاست که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان ۴۰ درصد کوتاه تر و به لحاظ هزینه ۳۰ درصد ارزان تر است، به آسانی می توان مزیت تجارت اقتصاد دریا محور را مشاهده کرد. همین طور بندر آستارا در دوره شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ناشی از آن، به عنوان فعال ترین بندر کشور نقش خودرا به خوبی ایفا کرد اما در سالهای اخیر یکی از با اهمیت ترین اهداف مورد نظر در مجتمع بندری آستارا تبدیل آن به یک قطب قدرتمند و فعال در حوزه ترانزیت غلات است که بتواند در مقاطع ضروری در امر واردات این کالای راهبردی نیاز بازار کشورهای آسیای میانه و عراق را تامین نماید و این امر با سرمایه گذاری های خوب در بندر آستارا به تدریج چشم انداز روشنی را نشان میدهد.
بخش خصوصی در سال ۹۹ بالاتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان در این بندر سرمایه گذاری کرد و هم اکنون مشکلات قسمتی از زیرساخت های حوزه صادرات و واردات نیز در بندر آستارا رفع شده، اما همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای لایروبی مجتمع بندری آستارا لازم است.
هم اکنون با اهمیت ترین معضل بزرگ بندر آستارا لایروبی آن برای ورود کشتی هایی بزرگ تر از ۲۵۰۰ تنی است. لایه برداری و افزایش عمق کانال ورودی بندرگاه آستارا، موجب خواهد شد تا کشتی های دریای خزر با هر اندازه و وزن در آن پهلو بگیرند تا بندر آستارا مانند دیگر بنادر شمالی کشور عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی های بزرگ تجاری را داشته باشد و طبق تعهد سازمان بنادر و دریانوردی، باید عمق مناسب برای تردد و پهلوگیری کشتی ها در این بندر ایجاد شود.



1403/07/01
11:52:38
0.0 از 5
204
تگهای خبر: ارز , استاندارد , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار