فغان و فریاد از گارانتی های شعاری!

فغان و فریاد از گارانتی های شعاری! به گزارش آچار، مسئله خدمات بعد از فروش خودروسازان بعنوان یک دردسر دیرینه برای مشتریان همچنان به قوت خود باقی مانده و البته به علت افزایش تیراژ تولیدات خودروسازان چالش های جدیدی به آن افزوده شده است.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، آنطور که برخی مشتریان خودروسازان می گویند برای دریافت نوبت گارانتی باید روزها و گاها هفته ها معطل شوند. نمایندگی ها علت این معطلی را ازدحام مشتریان می دانند اما برای کسانی که خودرو را به شرط ارائه خدمات بعد از فروش و گارانتی خریداری می کنند این توجیهات نمی تواند قانع کننده باشد.
از چالش های دیرینه پایین بودن کیفیت خدمات و قطعات که بگذریم، مسئله دریافت نوبت و در ادامه زمان ترخیص خودرو مشتریان را گاها کلافه می کند.
به علت مشکلاتی که در تجربه های گذشته برای مشتریان در نمایندگی های کوچک بوجود آمده آنها ترجیح می دهند برای دریافت خدمات گارانتی به نمایندگی های بزرگ مراجعه نمایند. اما دریافت نوبت از این نمایندگی ها کاری بسیار دشوار و گاها غیر ممکن است.
باآنکه خودروسازان می گویند که سرویسهای ادواری بدون نوبت صورت می گیرد اما در مواردی برای سرویس ادواری هم باید روزها و هفته ها معطل ماند.
اوایل سال ۱۴۰۱ مدت زمان گارانتی محصولات دو شرکت داخلی ایران خودرو و سایپا از یک و نیم سال به سه سال افزایش پیدا کرد. در حالیکه سال هاست خودرو های چینی عمده محصولات خویش را تا پنج سال گارانتی کرده اند و دست کم از این نظر نسبت به شرکتهای ایرانی برتری دارند.
در مواردی هم دیده می شود خودرو صفر به علت پایین بودن کیفیت برخی قطعات، بعد از خرید توسط مشتری نیازمند تعویض قطعات است. اما خودروسازان می گویند در صورت تعویض قطعه از مجاری غیررسمی، خودرو از گارانتی خارج می شود.
ابطال گارانتی به بهانه های مختلف در مواردی دیده می شود. در این خصوص انتشار ویدئویی در فضای مجازی در اردیبهشت سال جاری که کارشناس نمایندگی به صاحب خودرو گفت به علت استفاده از کفپوش، گارانتی خودرو لغو شده است یکی از عجیب ترین بهانه تراشی های نمایندگی ها در سال های اخیر بود.
کسانی که مبادرت به خرید خودرو صفر می کنند گارانتی را یک امتیاز می دانند اما دردسرهای خدمات بعد از فروش سبب می شود تا در مواردی عطای گارانتی را به لقایش ببخشند.
البته مشتریان هم باید این مسئله را در نظر بگیرند که برخی عوامل منجر به ابطال گارانتی می شود. از مهترین این موارد عبارتند است: نصب رینگ یا لاستیک غیراستاندار (پهن)، تغییر ارتفاع خودرو، نصب روکش صندلی در خودروهایی دارای صندلی برقی یا ایربگ جانبی هستند، نصب هرگونه دزدگیر که منجر به صدمه و دستکاری در دسته سیم شود، نصب زنون، هدلایت و لامپ غیراستاندارد.
خدمات بعد از فروش گروه کالاهایی مانند موبایل، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و بعضی از لوازم یدکی خودرو مانند باطری در سامانه ثبت می شود. یکی از کالاهای سرمایه ای که طیف بسیار وسیعی از مردم با آن سر و کار دارند خودرو است که از سال قبل سامانه جامع گارانتی این حوزه را زیر پوشش قرار داده است. این سامانه در جهت تسهیل و تسریع در پاسخگویی به شکایات و کاهش ورود پرونده به سیستم قضایی بوجود آمده است.
موارد فوق که تنها بخشی از مصائب مشتریان را شامل می شود این شائبه را بوجود آورده که گارانتی در ایران فقط یک شعار است. البته از حق نگذریم کیفیت ارائه خدمات در مقایسه با سالهای گذشته تا حدودی بهبود یافته اما به همان نسبت تعداد خودرو ها افزایش پیدا کرده است؛ رشد تیراژی که انتظار می رود با افزایش کیفیت خدمات گارانتی همراه باشد.




منبع:

1403/06/31
11:45:57
0.0 از 5
190
تگهای خبر: استاندارد , اقلام , ترخیص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار