معاون وزارت صمت:
سرانه ی مصرف در حوزه چاپ هنوز پایین است
به گزارش آچار، معاون صنایع عمومی وزارت صمت ضمن اشاره به رشد ۱۰.۵ درصدی مصرف در حوزه چاپ طی سه ساله اخیر، تصریح کرد که هنوز سرانه ی مصرف در این عرصه پایین است.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، به گزارش آچار به نقل از ایسنا، ساعات ابتدایی امشب (یکشنبه شب) بمناسبت روز ملی صنعت چاپ (که روز ۱۱ شهریور ماه بوده است) چهارمین جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ با حضور معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل همایش های برج میلاد برگزار شد.
محمد مهدی برادران- معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جشنواره با اعلان اینکه صنعت چاپ، صنعتی با قدمت بالا و دیرینه که جزو پیشکسوت های صنایع کشور به حساب می آیند، اظهار نمود: صنعت چاپ یک صنعت مکمل به حساب می آید و بدون آن، بطور قطع سایر صنایع در مقام توزیع کالا، تبلیغات، صادرات و... گرفتار مشکل خواهند شد. هر زمان که حال این صنعت خوب است، سایر صنایع هم حال خوبی دارند اما اگر روزی در این صنعت گرفتار مشکل باشیم، سایر صنایع هم گرفتار چالش خواهند بود.
وی ادامه داد: اگر امروز صحبت از ۹۵ میلیون دلار صادرات در صادرات رسمی می نماییم، هرچند که این عدد در کنار این که هر کالایی که صادر شده، صنعت چاپ هم همراه بوده است، عدد ناچیزی است. هر کالایی که صادر شده، بطور قطع محصولات صنعت چاپ را هم کنار خود داشته است؛ اگر لوازم خانگی یا هر کالایی صنعتی دیگری را صادر کرده ایم، در کنار آن ارزش افزوده بالایی توسط فعالان صنعت چاپ و با اتکای نیرو و توانی که این صنعت را هدایت می کنند، دنبال می شود.
برادران تصریح کرد: این صنعت، بسیار صنعت رقابتی است. حتما نیاز داریم که با حداقل قیمت و بیشترین کیفیت بتوانیم محصولاتی را عرضه نماییم که سایر صنایع هم از آن، بهره مند شوند و بتوانند در مقام رقابت با سایر محصولات داخلی و خارجی، رقابت خویش را دنبال کنند.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت اظهار نمود: ۱۴۹۳ واحد صنعتی تولیدی بزرگ و ۱۵ هزار و ۴۰۰ واحد صنفی در سرتاسر کشور، رسالت مهم صنعت چاپ را دنبال می کنند. رویکردهایی که طی سالهای اخیر دنبال شده، رویکرد نگاه صنعتی به مقوله چاپ و مقوله قالب های صنعتی بوده است که در مجموعه ها عرضه شده است و مقوله بسیار وسیع و عظیمی است.
این معاون وزارت صمت خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات فنی که در این عرصه صورت می گیرد و خدمات بازرگانی که بعنوان صنایع مکمل این صنایع دنبال می شود و بحث تأمین مواد اولیه که به طور عمده کاغذ است، اقدام می کنند. همینطور مبحث طراحان هم وجود دارد که مبحث بسیار مهمی در سواد بصری مردم و در طراحی جدید است. در گذشته، یکی از نقاط ضعف صنایع کشور ما، بحث بسته بندی و طراحی بوده که امروز جزو نقاط قوت صنایع تبدیل گشته است.
برادران اعلام نمود: در مجموع، طی سه ساله اخیر از یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن کاغذی که در صنعت چاپ و صنعت کارتن و سایر صنایع استفاده می شود، با رشد ۱۰.۵ درصدی به قریب به دو میلیون تن، کاغذ، مقوا و کارتن رسیده ایم که رقم قابل توجهی است. البته سرانه ما نسبت به سایر کشورها همچنان پایین است. فلذا یکی از مباحثی که باید روی آن کار نماییم، اینست که هرچه مصرف ما در کاغذ بالا برود، مصرف ما در پلاستیک پایین خواهد آمد؛ این خود می تواند موثر در فرهنگ سازی در مقام بازیافت و پشتیبانی از محیط زیست باشد.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اعلان اینکه امیدوار هستیم تعداد پروانه های بهره برداری با رشد ۲۰ درصدی تا آخر سال دنبال شود، خاطرنشان کرد: این صنعت انتظاراتی دارد که به بعضی از آنها اگر بخواهیم اشاره نماییم، میتوان گفت نگاه به این صنعت بایستی قابل توجه باشد و تمام امتیازهای سایر صنایع را به این صنعت هم تعمیم دهیم.
وی ادامه داد: مشکلی با محیط زیست وجود دارد که برنامه ریزی شده مصوبه ای از هیات دولت دریافت نماییم تا ممنوعیت هایی که در شهرهایی داریم، با عنایت به ارتقا این صنعت، رفع شوند. امیدوار هستیم که این مصوبه را در اولین فرصت دریافت نماییم.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت تصریح کرد: همینطور واحدهای صنفی که بعضاً بعضی از آنها بیشتر از واحدهای صنعتی پرسنل دارند و حجم ورودی و گردش مالی دارند و بسیار هم اثرگذار هستند، تمامی مزایایی که واحدهای صنعتی در چارچوب سامانه جامع تجارت و سامانه ها بهین یاب دارند یا مواردی که در حوزه تأمین مواداولیه در بحث محدودیت های ارزی برای مواداولیه وجود و... و. مشمول این واحدهای هم صنفی بشود.
او در آخر اظهار داشت: حق این صنعت و اتحادیه چاپخانه داران است که مجموعه اتحادیه های سراسر کشور که نقش کلیدی را در مدیریت این اتحادیه ها ایفا می کنند، حضور پررنگ داشته باشند. سال قبل کمتر اتحادیه ها در این صنعت در مقایسه با سایر بنگاه ها حضور داشتند اما حالا با توجه به این که ماهیت این صنعت بیشتر رویکرد تجاری دارد و محصولات این صنعت با سایر صنایع گره خورده است و بیشتر از آن که محصولات فرهنگی، باشد محصولات تجاری است، فلذا انتظار اینست که همان نگاهی که در دیگر اتحادیه و اتاق های اصناف دنبال می شود در اتحادیه تهران و سایر اتحادیه های کشور هم دنبال شود.
منبع: a4f.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب