وزیر صمت:

قیمت گذاری دستوری باید ساماندهی گردد

قیمت گذاری دستوری باید ساماندهی گردد به گزارش آچار، وزیر صمت بر رفع گره های بوجود آمده در اثر تحریم، ساماندهی قیمت گذاری دستوری و پشتیبانی عمیق از دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی کشور توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاکید نمود.



به گزارش آچار به نقل از مهر، عباس علی آبادی وزیر صنعت معدن و تجارت با حضور در مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی به مهم ترین چالش ها و مسائل مهم پیش روی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره نمود و اظهار داشت: همچون چالش های مهم ما که مورد تاکید رئیس جمهور شهید هم بود، مسئله تنظیم بازار است که وقت زیادی از این وزارت خانه را به خود اختصاص داده و ما امیدواریم که با همکاری مردم و بخصوص طرح ها و برنامه های صحیح و کارشناسی شده مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، بتوانیم به حل و فصل و رفع مشکلات موجود دراین زمینه مبادرت ورزیم.
علی آبادی اظهار داشت: انتظار دارد مؤسسه در پشتیبانی از سیاست ها و اقدامات وزارت صمت، جنبه محوری و پیشران داشته باشد و ضروریست با عنایت به ظرفیت ها و توانایی های علمی و تخصصی اش، به نحوی عمل کند تا روی خط مشی و سیاست گذاری ها هم تاثیر گذار باشد.
تاکید بر ساماندهی قیمت گذاری دستوری
علی آبادی، توسعه بازرگانی را یکی از محورهای اصلی توسعه کشور دانست و اضافه کرد: ایران یکی از کریدورها و شاهراه های حیاتی تجارت جهانی است که متأسفانه هیچ اقدام و مطالعه ای دراین زمینه صورت نگرفته است. مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی باید در جهت شناساندن کریدورهای شمال –جنوب و شرق – غرب نقش پررنگ تری ایفا کند.
وی همینطور بر فعال کردن نقش اتاق های بازرگانی و اصناف، ارتباط عمیق با مردم، رفع گره های بوجود آمده در اثر تحریم، ساماندهی قیمت گذاری دستوری و پشتیبانی عمیق از دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی کشور توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاکید نمود.
علی آبادی از ناتمام ماندن برنامه مطالعاتی و کارشناسی مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، ابراز تأسف کرد و اضافه کرد: برای تحقق این امر باید به عرضه آموزش های بازرگانی نوین به تجار و بازرگانان، آموزش تخصصی به رایزنان بازرگانی و رصد و پایش روند تجارت جهانی مبادرت شود و باید به سمتی حرکت نماییم که پس از این، هیچ تفاهمنامه و توافق نامه بازرگانی بدون نظر و تأیید مؤسسه مطالعات به امضا نرسد.
مشارکت جدی مؤسسه مطالعات در تنظیم بازار
وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید مجدد بر مشارکت جدی مؤسسه مطالعات در تنظیم بازار، خواهان تأثیرگذاری بیشتر این نهاد پژوهشی بر سایر دستگاههای مرتبط، همچون بانک مرکزی در زمینه تخصیص و تأمین ارز شد.
وی همینطور بر عرضه گزارش های کارشناسی از سوی مؤسسه در حوزه نظام تولید و توزیع کالا، بررسی سامانه جامع تجارت، اثرات ارز چندنرخی بر اقتصاد، تصریح کرد و اظهار داشت: هیچ مطالعه، تحقیق و پژوهشی نباید در حاشیه و گوشه صورت گیرد، بلکه باید در متن رویدادها حضور یافت و از پژوهشگران مؤسسه خواست که به صورت جدیدی تر فعالیتهای وزارت صمت را رصد و برای مشکلات موجود، پاسخ و چاره کارشناسی ارائه نماید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار نمود: هیچ بخشنامه ای نباید پیش از نظر کارشناسی مؤسسه صادر شود چونکه هر بخشنامه ای باید با مطالعه عمیق و کارشناسی شده و نظر سایر نهادهای مربوطه اتخاذ شود که نقش مؤسسه دراین زمینه را نباید نادیده گرفت.
بنا بر اعلام مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، علی آبادی خاطرنشان کرد: سازمان های وابسته به نهادهای توسعه دانش ملی می توانند فاصله بین دستگاههای اجرایی با نهادهای علمی را کاهش دهند. به همین دلیل، برخی اظهار نظرها در رابطه با برچیدن و یا ادغام نهادهای پژوهشی متعلق به دستگاههای اجرایی با دانشگاه ها، غیرکارشناسی است. دانشگاه ها باید کار خودشان را بکنند و مؤسسات پژوهشی به مأموریت های خاص خودشان بپردازند که عموماً مسائل مبتلابه کشور است.
وی از مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خواست به عرضه پژوهش های بنیادی، زیربنایی و اصلی کشور بپردازد تا مسیر تعالی ایران هموارتر شود. همینطور ماحصل فعالیت ها، یافته و دستاوردهای پژوهشی خودش را در چارچوب خبرنامه هفتگی و یا برگزاری همایش های فصلی به اطلاع مخاطبان بخصوص معاونت های وزارت صمت و دیگر دستگاههای مسؤول برساند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همینطور با اشاره به این که ایران باید صنعتی شود و برای صنعتی شدن ضمن افزایش ارتباطات و تعاملات با جهان باید به دنبال تولیدات و محصولات دانش بنیان بود، اظهار داشت: اگر دانش بنیان حرکت نکنیم ارزش افزوده چندانی تولید نخواهیم کرد. بنا بر این باید به دنبال جذب پژوهشگران و متخصصان غیرایرانی در نهادهای پژوهشی و شرکتهای دانش بنیان داخلی هم باشیم تا ظرفیتهای دانشی کشور را ارتقا دهیم.
تشکیل میز مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در همه مبادی ورودی وزارت صمت
سید مهدی فرحی قائم مقام وزیر صنعت، معدن در ادامه این نشست بر اهمیت نقش این مؤسسه در پیشبرد اهداف وزارت صمت بخصوص در حوزه تجارت و بازرگانی داخلی و خارجی کشور تصریح کرد و اضافه کرد: این مؤسسه، باید بعنوان چتر وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل کند.
وی اضافه کرد: مؤسسه باید در همه مبادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک اتاق و یا حداقل یک میز کارشناسی داشته باشد تا به صورت حضوری و میدانی در جریان همه امور، اتفاقات، تصمیمات و نیازهای پژوهشی داخل وزارت خانه قرار گیرد.
فرحی، با اشاره به بی عملی و بی تحرکی برخی نهادها و دستگاههای مسؤول در امور اقتصادی کشور اظهار داشت: اگر مؤسسه در مبادی و ورودی های وزارت خانه حضور داشته باشد، میتوان صداها و دغدغه ها را زودتر و بهتر بفهمد و چاره اندیشی کند و اگر لازم شد نگاه کارشناسی خودش را منعکس و حتی دیکته کند.
به گفته قائم مقام وزیر صمت، مؤسسه مطالعات، باید مطالعات جهانی، بین المللی و منطقه ای همچنان در دستور کار داشته باشد تا بتوان فهمید دنیا به چه سمتی دارد حرکت می کند و ما بعنوان یک کشور خواستار توسعه باید چه واکنشی داشته باشیم.
وی همینطور از مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خواست تا در زمینه گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه و ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با دانشگاه ها هم ایفای نقش کند.
تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی در دستور کار مؤسسه
همچنین احمد تشکینی رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در دیدار وزیر، قائم مقام و مدیران وزارت صمت از مؤسسه، به تشریح عملکرد مؤسسه و گروههای پژوهشی در سه سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: در شروع دولت سیزدهم، مسئولیت تهیه طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری به این مؤسسه سپرده شد که با یک تیم ۳۰ نفره و همکاری سازمان های صمت استانی و استانداری ها و نمایندگان مجلس با موفقیت به انجام رساند و یک طرح تکمیلی با مبحث اولویت های سرمایه گذاری هم انجام داد و به آن پیوست کرد.
تشکینی، مطالعات در ارتباط با خودرو های برقی، تهیه اسناد پشتیبانی برنامه هفتم توسعه، تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی و توسعه زنجیره ارزش را از دیگر اقدامات مؤسسه دانست و اضافه کرد: ساختار تشکیلاتی مؤسسه متناسب با ساختار و نیازهای مطالعاتی جدید وزارت صمت، باز طراحی شده است؛ به نحوی که هریک از گروههای پژوهشی مؤسسه حالا با یکی از معاونت های وزارت خانه در ارتباط و همکاری است.


منبع:

1403/03/27
22:21:44
0.0 از 5
123
تگهای خبر: آموزش , ارز , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار