صفر تا صد توسعه اقتصاد دریامحور
به گزارش آچار، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از بازبینی در سند استراتژیک گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۶ برپایه ابلاغیه اخیر مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریامحور اطلاع داد.
به گزارش آچار به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرس خیابانی، ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد دریا محور از جانب رهبری را به منزله فرصتی پرارزش برای سیاست گذاران و دستگاههای اجرایی و همینطور شرکتهای کشتیرانی دانست و اعلام نمود: باآنکه ایشان بارها در سخنرانی های اخیر خود نسبت به ظرفیتهای بی بدیل سواحل، دریاها و هم موقعیت ژئوپلیتیک کشور در دسترسی به آب های آزاد و مسیرهای کریدوری، راهبردهایی را بیان فرموده بودند، در عین حال ابلاغ این سیاست ها که در چارچوب ۹ محور کلی بیان شده است، می تواند فرصتی بی نظیر برای کشور و صنعت دریایی باشد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امسال مشابه سالهای گذشته نسبت به تهیه و بروزرسانی سند استراتژیک خود در افق ۱۴۰۶ اقدام نموده که با عنایت به سیاست های ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری، این سند مجدد مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.
توسعه سواحل مکران و بندر چابهار به منظور افزایش رشد اقتصادی
مدرس خیابانی ضمن اشاره به بند دو سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه توسعه فعالیتهای اقتصادی دریا محور و ایجاد قطب های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس کرانه ها اظهار داشت: توسعه و فعال سازی پتانسیل های اقتصادی و بندری مکران که از سالهای گذشته مورد تاکید ایشان قرار داشته، همچون ظرفیت هایی است که می تواند برای اجرایی شدن سیاست های اقتصاد دریا محور مورد نظر قرار گیرد و این در شرایطی است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه سواحل مکران و استفاده از ظرفیتهای بندر چابهار به منظور حمل بار از مبدأ چین و هند به بنادر جنوبی و سپس انتقال از راه کریدور شمال- جنوب به همسایگان شمالی کشور، برنامه توسعه ای مفصلی را تدارک دیده است.
وی اضافه کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همینطور با خرید بندر سالیانکا در روسیه کوشیده تا زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیتهای دریا محور در سنوات آتی فراهم نموده و با این اقدام، زمینه را برای فعال سازی ظرفیتهای دریا پایه کشور و افزایش درآمدهای ارزی مهیا کند.
تجهیز و نوسازی ناوگان با تاکید بر توان تولیدکنندگان داخلی
وی با اشاره به اینکه اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد دریا محور در ۴ حوزه سخت افزاری، نرم افزاری، مغز افزاری و سازمان افزار از جانب ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دستورکار قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: در حوزه سخت افزاری این شرکت تلاش نموده تا علاوه بر پیاده سازی برنامه راهبردی نوسازی و جوان سازی ناوگان در جنوب و شمال کشور به منظور گسترش روابط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر، نسبت به خرید شناور، کانتینر، واگن و کشنده به منظور فعال سازی و افزایش حجم عملیات در کریدور شمال- جنوب و از مبادی بنادر اقیانوسی به مقصد بنادر شمالی کشور اقدام نماید.
مدرس خیابانی، راهبرد اصلی در اجرای برنامه های بخش سخت افزاری را، تکیه بر توان تولیدکنندگان داخلی در حوزه ساخت شناور، کانتینر و واگن ذکر و تاکید کرد: نیازهای ناوگان به لحاظ تنوع شناورها در حوزه حمل و نقل کانتینری، فله، تانکر، سوخت رسان، فراساحل و همینطور شناورهای خزر کلاس جهت تردد در دریای خزر متمرکز است که با اولویت استفاده از مجموعه تولیدکنندگان داخلی نسبت به تأمین این نیازها برنامه ریزی و اقدام لازم صورت گرفته است.
وی افزود: به موازات، در قسمت تجهیزات بندری، به منظور تأمین جرثقیل، کشنده ها، نوسازی کانتینرها و از رده خارج کردن کانتینرهای فرسوده، برنامه ریزی و اقدام لازم صورت گرفته و در قسمت ریلی هم سعی شده تا به منظور عملیاتی کردن و کمک به افزایش ظرفیت کریدور شمال- جنوب، با خرید و افزایش تعداد واگن های مورد نیاز جهت سرویس دهی در قسمت حمل و نقل ترکیبی، نسبت به تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی که در بند ۸ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریا محور هم مورد تاکید قرار گرفته، گامهای عملیاتی برداشته شود.
مدرس خیابانی فعال سازی کریدور شمال- جنوب و حمل کالا از مبدا کشورهای مختلف دنیا به مقصد روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر را همچون راهبردهای اصلی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: با عنایت به فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور و کمبودهایی که در این عرصه بسیار مشهود است، گروه کشتیرانی در چارچوب یک برنامه بسیار منسجم و راهبردی، برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل جاده ای و ریلی که منجر به توسعه ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی خواهد شد، اقدام نموده که این امر، مدنظر رهبری در سیاست های ابلاغی قرار گرفته است.
وی ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تأمین و ارتقای سرمایه انسانی در حوزه اقتصاد دریایی، اظهار نمود: برنامه ریزی برای ارتقای سطح آموزش نیروی انسانی در قسمت دریایی و غیر دریایی، توسعه استفاده از شبیه سازها جهت عرضه آموزش های عملیاتی و کاربردی، نگهداری و حفظ سرمایه انسانی دریانورد و صاحب تجربه و برنامه ریزی برای جذب و آموزش نیروی کار جوان و تحصیل کرده همچون اقداماتی است که از جانب گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این عرصه صورت گرفته و در حال اجرا می باشد.
مدرس خیابانی اظهار داشت: همینطور طی ماه های گذشته با همکاری سازمان سنجش و آموزش کشور، مبادرت به برگزاری آزمون های تخصصی در حوزه های مختلف نموده تا نسبت به جذب نیروهای نخبه و دانشگاهی، عمل شود؛ ضمن این که با گزینش این افراد در چارچوب آزمون و انجام مصاحبه های تخصصی، بتوان نسبت به جذب افراد توانمند و متعهد اقدام نمود و بخش انسان افزار را هم در این فرایند تقویت کرد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مؤسسه آموزشی کشتیرانی را یکی از مؤسسات معتبر در حوزه دریایی دنیا دانست و اظهار داشت: مدارک صادر شده از جانب مؤسسه آموزشی کشتیرانی در کل دنیا شناخته شده بوده و افرادی که از این مؤسسه فارغ التحصیل شده و در آزمون های سازمان بنادر و دریانوردی پذیرفته می شوند، در کشتیرانی های معتبر در دنیا مقبولیت بالایی دارند.
وی با اشاره به اینکه امروز تمامی دریانوردان ایرانی از جوانان این مرز و بوم بر روی کشتی ها حضور دارند و حضور نیروهای خارجی در ناوگان تقریبا به صفر رسیده است، تصریح کرد: با عنایت به تخصصی بودن مشاغل دریایی لازم است علاوه بر حفظ مدیران، فرماندهان و مهندسان شاغل در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آموزش نیروی انسانی و مدیران بخش بازرگانی اقدام مستمر صورت گیرد که این مورد در دستور کار قرار گرفته است.
مدرس خیابانی با اشاره به اینکه برنامه بلندمدتی برای جذب و آموزش نیروی انسانی دریانورد تدارک دیده شده است، اظهار نمود: در مجموع، در قسمت انسان افزار سعی شده تا با جانشین پروری و جایگزینی جوانان و افراد متعهد و کارآمد بتوان در جهت ارتقای سرمایه انسانی در قسمت های مختلف گروه کشتیرانی که امروز بالغ بر ۷۰۰۰ نفر را پوشش می دهد، مطابق با بند ۶ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریا محور گام برداشت.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسعه ناوگان و ساخت شناورها و همینطور تحقق برنامه های راهبردی اقتصاد دریا محور را مستلزم همراهی تمامی دستگاههای سیاست گذار و تصمیم گیر و هم بانک ها، صندوق توسعه ملی، وزارت خانه های راه و شهرسازی و صمت و شرکتهای سازنده با محوریت متولی اصلی حمل و نقل دانست و اظهار داشت: سازندگانی همچون صدرا نکاء و اروندان الان مشغول ساخت شناورهای سفارش داده شده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه ناوگان در سنوات آتی هستند و ضروری است در جهت تقویت توانمندی این مجموعه ها، حمایت جدی از بعد منابع مالی و به روزآوری تجهیزات صورت پذیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب