صادرات ۲۵ هزار میلیارد دلاری در ۲۰۲۲

صادرات ۲۵ هزار میلیارد دلاری در ۲۰۲۲ به گزارش آچار، در سال ۲۰۲۲، ارزش مجموع صادرات کالاهای جهانی به نزدیک ۲۵ هزار میلیارد دلار رسید که چین با ۳٫۶ هزار میلیارد دلار یا ۱۴ درصد از کل صادرات، در صدر لیست قرار دارد.



به گزارش آچار به نقل از مهر، طبق داده های سازمان تجارت جهانی (WTO) برترین کشورهای صادرکننده جهان را بر مبنای میزان صادراتشان اعلام گردید.
چین هنوز «کارخانه جهان» است
بر اساس اعلام اتاق بازرگانی ایران، ۱۱ صادرکننده بزرگ جهان، پارسال میلادی ۱۲٫۸ هزار میلیارد دلار کالا صادر کرده اند که این میزان بیشتر از مجموع صادرات سایر کشورهای جهان، برابر ۱۲٫۱ هزار میلیارد دلار است. چین با ۳٫۶ هزار میلیارد دلار یا ۱۴ درصد از کل صادرات، در صدر لیست قرار دارد. این کشور از سال ۲۰۰۹ تابحال بزرگ ترین صادرکننده کالا در جهان بوده است.
در سال ۲۰۲۲، برترین محصولات صادرشده از چین از نظر ارزش، انواع تلفن، همچون گوشیهای هوشمند، کامپیوتر ها، دستگاههای مطالعه نوری همچون کتاب خوان ها، مدارهای یکپارچه، دیودهای انرژی خورشیدی و نیمه رساناها بوده اند. دو شریک تجاری اصلی چین هم کشورهای همسایه این کشور، یعنی ژاپن و کره جنوبی هستند.


مکزیک بزرگ ترین شریک تجاری آمریکا
چین تا همین اواخر روابط تجاری قابل توجهی با اتحادیه اروپا و آمریکا، دو مورد از بزرگ ترین بازارهای کالا در جهان، بوجود آورده بود. بااین حال، تنش های ژئوپلیتیکی و تجاری اخیر منجر به از دست دادن موقعیت چین بعنوان بزرگ ترین شریک تجاری آمریکا در سال ۲۰۲۳ شده است.
مکزیک حالا با تبدیل شدن به اصلی ترین شریک تجاری و بزرگ ترین فروشنده کالا به آمریکا، از چین سبقت گرفته است. این تغییر در پویایی تجارت، بخشی از تلاش گسترده تر آمریکا برای واردات کالا از فواصلی نزدیک تر به کشور و کاهش وابستگی به رقبای ژئوپلیتیکی است.
آمریکا خود با بیشتر از ۲ هزار میلیارد دلار صادرات در سال، دومین صادرکننده بزرگ کالا در جهان محسوب می شود. کانادا بزرگ ترین خریدار صادرات آمریکا در سال ۲۰۲۲ بود که ۱۷ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داد و بعد از آن مکزیک، چین، ژاپن و بریتانیا قرارگرفته اند. عمده ترین صادرات آمریکا، نفت تصفیه شده، گاز نفتی، نفت خام، خودرو و مدارهای یکپارچه است.
برترین ها از منظر منطقه ای
از منظر منطقه ای، آسیا با بیشتر از ۳۶ درصد از کل صادرات جهان، تسلطی مسلم بر بازار تجارت جهانی دارد و پس ازآن اروپا با ۳۴ درصد در رتبه دوم قرارگرفته است. درحالی که محصولات تولیدی و فناوری جزو صادرات اصلی کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکای شمالی محسوب می شود، کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی بیشتر کالاهایی مانند نفت، طلا، الماس، کاکائو، چوب و فلزات گرانبها را صادر می کنند.
عصر جدید عقب گرد از جهانی شدن
تجارت بین الملل در آغاز قرن بیست و یکم بشدت رشد کرد و از ۱۵٫۶ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ به ۴۰٫۷ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ رسید. از آن زمان تابحال اما سیاست های تجاری حمایتی مانند مالیات بر کالاهای خارجی و سهمیه واردات ۶۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است. درنتیجه، سهم تجارت جهانی از تولید ناخالص داخلی که در سال ۲۰۰۸ به اوج خود رسیده بود، رو به کاهش گذاشته است.
با وجود کاهش وابستگی متقابل و یکپارچگی خیلی از کشورها در دوران بعد از کرونا، صادرات جهانی همچنان بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ روندی رو به رشد داشته و بر مبنای داده های بانک چندملیتی استاندارد چارتد، با رشدی ۷۰ درصدی تا سال ۲۰۳۰ به ۲۹٫۷ هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

1402/07/15
10:50:35
0.0 از 5
338
تگهای خبر: ارز , استاندارد , بازار , بازرگانی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار