به گزارش آچار به نقل از مهر، محمدرضا مودودی امروز در نمایشگاه و همایش صنعت غذایی روسیه كه در تهران برگزار شد، بیان كرد: برپایه گزارش ۲۰۱۱ سازمان جهانی تجارت درمورد وضعیت تجارت بین كشورها برپایه قراردادها و تعرفه های ترجیحی در سال ۱۹۹۰ تعداد تعرفه های ترجیحی بین كشورها تنها ۷۰ فقره بوده و در سال ۲۱۱۰ این تعداد به ۶۰۰ فقره رسیده است كه هم از نظر تعداد فقرات و هم پوشش اقلامی كه مشمول تعرفه ترجیحی می شدند مشاهده می گردد كه طی این ۲۰ سال رشد داشته است. قائم مقام سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: به تازگی گزارش جدیدی از سازمان جهانی تجارت منتشر شده كه در این گزارش آمده است كه ۵۰ درصد از اقلامی كه در دنیا تولید می گردد به كشورهایی صادر می گردد كه دارای توافقات ترجیحی هستند. وی تصریح كرد: بنابراین، این گزارش نشان داده است كه توافقات منطقه ای در تجارت سهم زیادی دارد و هر سال هم سهم این توافقات در تجارت بیشتر می گردد. مودودی با طرح این سؤال كه كشور ایران به عنوان یكی از پرهمسایه ترین كشورهای دنیا چقدر از ظرفیت توافقات ترجیحی و صادرات به كشورهای همسایه بهره برده است؟ اظهار داشت: با بررسی این مورد به این نتیجه می رسیم كه سهم تجارت ایران با كشورهای غیرهمسایه بیشتر از خیلی از همسایگان ما است. قائم مقام سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینكه در طول سال های گذشته تحولات خوبی را در عرصه تجارت خارجی تجربه كردیم، اضافه كرد: در طول ۱۵ سال قبل حجم صادرات غیرنفتی مان ۱۰ برابر شده كه هزار درصد رشد داشته است. وی با اشاره به اینكه صادرات غیرنفتی كشور از ۴. ۲ میلیارد دلار سال ۱۳۸۰ به ۴۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است، تصریح كرد: در این سوال مطرح می گردد كه این صادرات ناشی از برنامه ای هوشمندانه و مدون بوده و یا اینكه به صورت اتفاقی بوجود آمده است كه باید بگویم بخشی از این افزایش صادرات هوشمندانه و بخشی هم به صورت اتفاقی رخ داده است. مودودی اظهار داشت: در سبد صادراتی ما محصولات پتروشیمی محصول یك اندیشه درست برای تولید فرصت های بیشتری برای صادرات بوده است و باز شدن فضای سیاسی عراق و افغانستان به نفع ایران و سقوط صدام و طالبان سبب شد كه دو بازار بالقوه ما بالفعل شوند و این امر سبب شد تا موقعیت خوبی را در این دو كشور به لحاظ صادرات غیرنفتی تجربه كنیم. قائم مقام سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینكه اما ظرفیت خیلی از كشورهای همسایه ما برای صادرات به صورت بالقوه مانده است، خاطرنشان كرد: دو مشكل اساسی در این بخش وجود دارد. وی با تاكید بر اینكه مشكل اول در رابطه با بحث توافقات ترجیحی است، خاطرنشان كرد: مشكل اساسی این است كه در ازای صادراتی كه قرار است انجام دهیم حاضر نیستم بازار صادراتی ما را در اختیار كشور مقابل قرار دهیم. مودودی بیان داشت: بازار در برابر بازار استراتژی تجاری امروز تمام دنیا بخصوص كشورهایی كه در حوزه تجارت ترجیحی كار می كنند است. قائم مقام سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینكه ایران با ۷ كشور قرارداد تعرفه ترجیحی دارد كه یكی از این قراردادها با كشور سوریه در قالب تجارت آزاد است، اظهار داشت: اما حجم تجارت ما با استفاده از قراردادهای تعرفه ترجیحی بسیار كم و تنها ۳ درصد است. وی اضافه كرد: مذاكرات برای پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا نهایی شده و ظرف چند روز آینده با حضور مقامات ارشد این توافقنامه به مرحله نهایی می رسد. مودودی با طرح این سؤال كه بحث این است كه چرا ما در برقراری روابط تجاری با كشورهایی كه با آنها توافقنامه ترجیحی داریم موفق نبوده ایم، اظهار داشت: دلیل این است كه ما در ایران در دهه ۶۰ و ۷۰ به علت شرایط خاصی سیاسی كشور تولید كننده تمام محصولاتمان بودیم و همین امر امروز به مانعی برای توسعه تجارت شده است در حالی كه ما می خواهیم با تمام دنیا تعاملات تجاری داشته باشیم. قائم مقام سازمان توسعه تجارت خاطرنشان كرد: در مذاكرات با كشورهای مختلف كالاهایی كه قرار صادر شود را مشخص می كنیم اما وقتی می خواهیم كالایی را از سایر كشورها به كشورمان وارد كنیم برای ما تصمیم گیری سخت است، زیرا هر كالایی را كه بخواهیم وارد كنیم یك بخش از بدنه اقتصادی ما است. وی اضافه كرد: شركت های ما كوچك و غیررقابتی هستند و توان رقابت با شركت های بزرگ تجاری دنیا را ندارند. مودودی اظهار داشت: حتی برای واردات كالاهایی مثل میوه و پنبه كه تولید داخلی نداریم و یا تولید داخلی مان هم كم است با اكراه عمل می كنیم زیرا نگران هستیم كه مبادا میوه های تولیدی فصل از این واردات لطمه ببینند. قائم مقام سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینكه با این نوع نگاه تجارت ما به بن بست می خورد، تصریح كرد: و ازاین رو نمی توان شیب تند تجارت خارجی را كه انتظار آن را داریم محقق كنیم. وی اضافه كرد: مشكل دوم بحث نوع نگاه ما به بازارها است زیرا باز شدن بازارهای تجاری مثل عراق و افغانستان ما را دچار خطای استراتژیك كرده است كه فكر می كنیم هر كشور دیگری كه دروازه های تجاری خویش را به روی ما باز می كند شبیه این دو كشور است در صورتیكه این طور نیست. مودودی بیان داشت: روسیه یكی از بازارهای مدرن دنیاست و وقتی شما می خواهید وارد بازار مدرن روسیه شوید باید ادبیات یك بازار مدرن را بشناسید و باید بدانید این بازار مثل عراق و افغانستان نیست كه هر روز با یك قیمت و با یك كیفیت كالایی را به آنجا صادر كند. قائم مقام سازمان توسعه با تاكید بر اینكه مشكل اساسی از مدرن نبودن بازار ایران است، اظهار داشت: وقتی این بازار مدرن شود شبكه های پشتیبان حمایتی برای صادرات در خود ایران شكل می گیرد و وقتی این شبكه ها شكل بگیرد قابلیت و صدور كالاهای تولیدی داخل را هم خواهند داشت كه تحقق این كار نیازمند حمایت بخش دولتی و خصوصی است. وی اضافه كرد: ما باید جایگاه خودمان را نظام تجارت جهانی تعریف كنیم و اگر این نظام را به درستی تعریف نكنیم بطور قطع بازنده اصلی تجارت ما خواهیم بود. مودودی با اشاره به اینكه در سازمان توسعه تجارت مشوق هایی را برای توسعه تجارت در نظر گرفته ایم اظهار داشت: از محل این مشوق ها سال قبل خط هوایی تهران - آستاراخان افتتاح شد اما متاسفانه در بهترین حالت فقط ۱۳ نفر متقاضی استفاده از این خط هوایی بودند. وی اضافه كرد: از خط دریایی هم استفاده بهینه نشده و در بهترین حالت با ۳۰ درصد ظرفیت به سمت روسیه حركت می كند.