دو روی سکه افزایش قیمت خودرو تولید افزایشی می شود یا مصرف کنندگان همچنان متضرر؟
آچار: در صورتیکه بعد از 18 ماه از آخرین به روز رسانی، قیمت خودروسازان بزرگ رشد 30 درصدی داشته که همین مورد سبب شد که موافقان و مخالفانی دراین خصوص اظهارنظر کنند که در نهایت مجلسی ها نسبت به این قضیه واکنش نشان داده و عنوان کردند که باید فکری جدی برای افزایش قیمت خودرو در سالهای متمادی کرد. در حقیقت در موضوع خودرو های داخلی تمامی ضررها متوجه مصرف کنندگان است؛ چونکه خودرو های ایرانی امنیت بالایی ندارند و از طرف دیگر قیمت آنها نیز بی خود بالاست.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، در حوزه خودرو نزدیک به ۱۸ ماه بود که افزایش قیمتی صورت نگرفت، اما با اصلاح قیمتها از طرف دو شرکت بزرگ خودروسازی بطور متوسط قیمت خودرو ها نزدیک به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. موضوعی که از همان روز اول مورد توجه کارشناسان مربوطه قرار گرفت و هر یک از دیدگاه خود به اظهار نظر درباره ی مزایا و معایب این افزایش قیمتها و این که در نهایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چه نفعی خواهند برد، پرداختند.
در هفته گذشته رییس مجلس در نشست خبری خود به موضوع خودرو نیز اشاره نمود و گفت که تولید باید درون زا باشد. از مدیریت تا سرمایه و بازار همگی در موفقیت کالا و بازار آن مؤثر است و ما رقابت را در کشور در حوزه خودرو از بین برده ایم. با فروش خودرو لاتاری می گذاریم. به شکل تخصصی می گویم ما خودروساز نیستیم و ما مجموعه ساز هستیم. امروز اگر یک پلت فرم خودرو بخواهد آماده و اجرا شود، ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار هزینه طراحی آن است. در ۱۰ سال باید حداقل ۴۰ میلیون تیراژ داشته باشد تا بتواند خودرو و پلت فرم سوددهی داشته باشد.
با این وجود این پرسش پیش می آید که آیا واقعا با افزایش میانگین ۳۰ درصدی مشکل تولیدکنندگان و بازار خودرو برطرف خواهد شد یا فقط سرعت ضرر و زیان تولید کاسته خواهد شد؟ آیا با این میزان افزایش پای دلال ها از بازار قطع می شود یا این که فرصتی جدید برای آنها تلقی خواهد شد؟
بیشتر بخوانید:
حال صنعت خودرو خوب می شود؟ / خودروسازان دست به کار شدند
واکنش بازار خودرو به مجوز افزایش قیمتها چیست؟ / فروشندگان و خریداران منتظرند
نماینده مجلس: مردم آمادگی نداشتند/ کارشناس خودرو: افزایش قیمت نتیجه تورم است اما تورم زا نیست
همکاری خودروسازان و قطعه سازان برای افزایش میزان تولید خودرو
اظهارنظرخودرویی ها درباره ی نرخ های جدید/ تولید درست شود، قیمت بازار کاهش می یابد
در همین زمینه محمد اتابک - وزیر صنعت، معدن و تجارت - عنوان کرده بود که ما هم علاقه ای نداشتیم که قیمت خودرو ها افزایش پیدا کند، این خودرو ها در ۱۸ ماه گذشته هیچ (افزایش) قیمتی نگرفته بودند؛ باید سیر تورم ۱۸ ماهه را درنظر بگیریم و وقتی فولاد، پلیمر، لاستیک و... گران می شود؛ دستمزدها افزوده می شود، عدم افزایش قیمت خودرو ها سبب بالا رفتن زیان انباشته شرکت ها می شد که همین هم نارضایتی زیادی ایجاد می کرد. شرکت ها باید یک توازن اقتصادی داشته باشند. در این شرایط گویی قبل از هر اقدامی دولت و نهادهای مرتبط به جای ادامه روند دخالت در اموری که حضورشان فقط منجر به افزایش زیان و ظلم در حق مردم شده، بهتر است زودتر مقدمات خصوصی سازی و خروج دولت از خودروسازی را فراهم نمایند.
همینطور عنوان شد که خبر گرانی خودرو با شیب تند ۳۰ درصدی بدون این که کیفیت آنها ارتقا پیدا کند جو نارضایتی در کشور بوجود آورده است. اینکه خودروسازان مدام از زیان ده بودن صحبت می کنند نباید متوجه مردم باشد و در پایان زیان آنان از جیب مردم پرداخته شود. نکته بدتری که وجود دارد اینست که این افزایش قیمت متوجه افرادی که قبلا ثبت نام کرده بودند نیز شده است. این مورد شرعا و قانونا نیز درست نیست. از طرفی همین تصمیمات است که موجب افزایش بی اعتمادی و ناامیدی در سطح جامعه می شود.
اتابک با اشاره به اینکه این افزایش قیمت خودرو ها مصوبه ای بود که باید در دولت قبل انجام می گرفت ولی رها شده بود، خاطرنشان کرد: از شروع کار این دولت کمتر از ۱۰۰ روز گذشته است و زیان ها رو به انباشت بود. ببینید ما وضعیت سهام این خودروسازها در بورس را بررسی کردیم و دیدیم که برای ۲۰ میلیون نفر سهام دار این موارد مهم بود.
وی با تکیه بر این که افزایشی که برای قیمت خودرو اعمال شد، نصف آن چیزی است که ۱۸ ماه پیش مصوب شده بود، اظهار داشت: همین میزان افزایش تاثیر مثبتی بر سهام خودروسازان در بورس و ۲۰ میلیون سهامدار گذاشت. بالاخره این ها هم دارایی های کشور هستند و اشتغال زیادی در خود دارند. ما که نمی توانیم بگوییم وقتی میزان زیانشان از نصف سرمایه بالاتر رفته ما تصمیم نگیریم تا برای اقتصاد کشور و مردم مشکلی ایجاد نماید. با این اقدام شاهد تاثیر بر بورس و سهام مردم بودیم.
وزیر صمت با اشاره به اینکه این اتفاقات در مجموع سبب شد بتوانیم از خودروسازان تعهد افزایش تولید و قول کاهش قیمت در المان های تشکیل دهنده قیمت خودرو را بگیریم، خاطرنشان کرد: به شکل کلی میتوان گفت با عنایت به سهم خودروسازان در اشتغال و تأثیرگذاری بر اقتصاد، با این اقدام خودروسازها می توانند برای ادامه کار از لحاظ اقتصادی بقا داشته باشند.
اتابک در ادامه اظهار داشت: خودروسازی چیزی نزدیک به ۱۲ درصد ارزش افزوده صنعت کشور را تشکیل می دهد؛ با وجود این که مایل به افزایش قیمت خودرو نبودیم وقتی دو طرف معادله را نگاه کردیم متوجه شدیم در دراز مدت به سود مجموعه اقتصادی کشور و خودروسازان با این سهم بالا در اشتغال و این همه سهام دار است. در نهایت تصمیم گرفتیم تا آن چه که ۱۸ ماه قبل مصوب شده بود، مثل گذشته رها نگذاریم و تصمیم گیری صورت گیرد.
حال بعد از گذشت چند روز از اعلام قیمت های جدید خودرو برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نطق و تذکرهایی جداگانه نسبت به افزایش قیمت خودرو ها توسط خودروسازان انتقاد کردند. به عقیده آنها اگر خودروسازی برای خودروسازان صرفه اقتصادی ندارد، خودروسازی را تعطیل و آنرا رها کنند و بالاتر از این جان و روان مردم را به بازی نگیرند.
آنها اعتقاد دارند باید فکری جدی برای افزایش قیمت خودرو در سالهای متمادی کرد. در واقع در موضوع خودرو های داخلی تمامی ضررها متوجه مصرف کنندگان است؛ چونکه خودرو های ایرانی امنیت بالایی ندارند و از طرفی قیمت آنها نیز بی جهت بالاست.
تجربه سالهای گذشته نشان داده است که افزایش قیمت کارخانه ای خودرو همیشه چاره ساز پیشگیری از این زیان در صنعت خودروسازی نبوده، باید دید که با افزایش قیمتی که جدیداً خودروسازان در محصولاتشان اعمال کردند، آیا جلوی این زیان ها گرفته خواهد شد یا خیر؟
هر چند به مرور و با افزایش عرضه خودرو های تولید داخل به بازار بدیهی است که شرایط متعادل و قیمتها کاهش خواهد یافت اما باید دید خودروسازان به قول خود در جهت تولید بیشتر جامه عمل پوشانده و شاهد عرضه بیشتری در بازار خواهیم بود؟ مسئله اصلی خودروسازان جریان نقدینگی بود که با افزایش قیمت تا حدودی مشکلات در ارتباط با جریان نقدینگی حل می شود، اما مشکل اصلی تولید و رفع نیاز مصرف کنندگان است که باید دید قول های داده شده عملیاتی می شود؟
هم اکنون خرید و فروش خیلی کم است و مسائل سیاسی و نوسان ارزی بر آن تأثیرگذاشته است؛ حال باید دید چه سرنوشتی در انتظار بازار خودرو خواهد بود؟ به سوی تولید بیشتر و باکیفیت تر خواهیم رفت و یا همچنان مصرف کنندگانی خواهیم داشت که ناراضایتیشان دوچندان می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب