مجموع بدهی خودروسازان به قطعه سازان ۶۰ هزار میلیارد تومان شد

مجموع بدهی خودروسازان به قطعه سازان ۶۰ هزار میلیارد تومان شد به گزارش آچار، عضو انجمن صنایع همگن اظهار داشت: مجموع بدهی خودروسازان به قطعه سازان هم اکنون به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ در صورتی که این حجم از‬ مطالبات، می تواند هر صنعتی را زمین‏ گیر کند.



علی‬ یکه‬ فلاح‬ عضو هیئت مدیره انجمن‬ صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‬ ‏سازان خودروی کشور‬ در گفتگو با خبرنگار مهر مشکل مهم صنعت قطعه سازی و خودروسازی را تأمین منابع ریالی و ارزی و کمبود نقدینگی عنوان نمود و عنوان کرد: این مشکلات باعث بدهی معوق ۲۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان شده است. ضمن آن که مجموع بدهی خودروسازان به قطعه سازان هم اکنون به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی تصریح کرد: قطعه سازان بارها اعلام نموده اند که توان تولید قطعاتی باکیفیت بالاتر و پیشرفته تر را دارند و در صورت درخواست و سفارش خودروسازان قادر به تولید این نوع قطعات هستند. اما این امر به گردش مالی نیازمند است. چونکه قطعه‏ سازان بر مبنای کیفیت مواد اولیه و سرمایه در گردشی که در اختیار دارند می توانند قطعه تولید کنند.
یکه‬ ‏فلاح ضمن تاکید بر لزوم اصلاح سیاست ها به منظور توسعه صنعت قطعه‏‬ سازی اضافه کرد: اگر خواستار رونق صنعت قطعه‏ سازی هستیم، خودروساز باید کاملا از قطعه سازی بیرون برود و تلاشش را روی تولید خودرو بگذارد؛ این حجم از‬ مطالبات، می تواند هر صنعتی را زمین‏ گیر کند.
وی در ادامه اظهار داشت: همانطور که اشاره شد، مشکل اصلی صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور مبحث تأمین منابع مالی و ارزی است. اگر این مشکل در صنعت وجود نداشت، تولید خودرو در سال به ۲ میلیون دستگاه هم می رسید.
یکه فلاح همینطور آثار سو تورم بر صنعت قطعه سازی را خیلی بیشتر از صنعت خودروسازی دانست و خاطرنشان کرد: قطعه سازان مواد اولیه مورد نیاز خویش را به صورت نقدی خریداری می کنند، این در شرایطی است که خودروسازان مطالبات خویش را بموقع پرداخت نمی نماید. قطعه سازان مجبورند که با دریافت مطالباتشان از خودروسازان که در ماه های گذشته فروخته شده است، مواد اولیه را با مبلغ بالاتری مجدداً خریداری کنند.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن اظهار داشت: طی سالهای گذشته تحریم های سنگینی که ضد ایران اعمال شد و برخی سوءمدیریت ها صنعت خودرو را به این وضع کشانده است، اما همچنان میتوان به این صنعت امیدوار بود. اگر دولت از مدیریت دستوری بازارها و صنایع دست بردارد و اجازه دهد صنایع به صورت آزاد و خصوصی به فعالیت خود ادامه دهند، صنایع قطعه سازی و خودروسازی کشور با سرعت بالایی آغاز به رشد می کنند و حتی میزان صادرات قطعه سازان و خودروسازان افزایش خواهد داشت.

1402/04/15
15:56:41
0.0 از 5
344
تگهای خبر: ارز , بازار , تحریم , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار