تولید ۵۰ هزار دستگاه کامیون و اتوبوس برای نوسازی ناوگان
به گزارش آچار، وزیر صمت ضمن تاکید بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران، اظهار داشت: در حوزه توسعه و نوسازی ناوگان کامیون، کامیونت و اتوبوس، امسال مقرر است ۵۰ هزار دستگاه تولید شود.
به گزارش آچار به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارت صمت و شهرداری تهران، بامداد امروز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه در محل وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت با حضور سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت و زاکانی شهردار تهران برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم سیدرضا فاطمی امین با اشاره به اینکه نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از لزوم های شهر تهران است، اظهار داشت: در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان کامیون، کامیونت و اتوبوس، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱ هزار و سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۴ هزار دستگاه تولید شد و سال جاری هم مقرر است این تعداد به ۵۰ هزار دستگاه برسد که مبین رشد خوب در این حوزه می باشد.
وی اضافه کرد: وظیفه وزارت صمت است که در حوزه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری همکاریهای لازم را انجام دهد تا این اتفاق به بهترین شکل رقم بخورد.
وزیر صمت با تکیه بر حمایت و کمک وزارت صمت در این عرصه بیان داشت: وزارت صمت از یکسو با تولید کنندگان همکاری می کند تا به تعهدات شان عمل کرده و از طرفی در صورت تأخیر، با ابرازهای موجود، آنها را کنترل خواهد نمود تا مبحث با سرعت و قوت بالایی صورت گیرد.
وی ضمن اشاره به این که تولید و استفاده از موتورسیکلت برقی به علت عدم آلودگی صوتی و آلودگی هوا کار ویژه ای به حساب می آید، اظهار داشت: برنامه ریزی لازم برای سازوکارهای فنی، مالی و مدل کسب و کار تولید موتورسیکلت برقی صورت گرفته است.
فاطمی امین عنوان کرد: نوسازی و توسعه تاکسی، اتوبوس و … به تدریج برای مردم ملموس می شود اما تولید، نوسازی و توسعه موتورسیکلت برقی، خبر خوبی برای شهروندان تهران خواهد بود.
شهردار تهران: امسال؛ سال تجدید حیات حمل و نقل عمومی شهر تهران است
در ادامه این مراسم، علیرضا زاکانی شهرداری تهران ضمن اشاره به اهمیت نوسازی در حمل و نقل عمومی شهری، اظهار داشت: هم اکنون، ۷۵ درصد حمل و نقل شهری با ماشین شخصی صورت می گیرد و بهره مندی از حمل و نقل عمومی در ۲۵ درصد و با وضع نامناسب صورت می گیرد چونکه عمده ناوگان فرسوده است.
وی اضافه کرد: برای عرضه خدمات در حوزه حمل و نقل عمومی، اگر احتیاج به ۱۱ هزار اتوبوس باشد، اتوبوس های فعال حدود ۲۵۰۰ دستگاه بوده که مبین فاصله معناداری با ارائه ی خدمت به شکل واقعی و درست آن است.
زاکانی عنوان کرد: برپایه این تفاهمنامه مقرر است بحث نوسازی جدی و گسترده وسایل حمل و نقل عمومی انجام و از راه اصلاح نرم در مورد افزایش خطوط، تغییر چارچوب های حمل و نقل در خطوط، خدمت متفاوت و افزایش میزان ناوگان اقدام گردد.
وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۲ راسال تجدید حیات برای حمل و نقل عمومی شهر تهران قرار داده ایم، اضافه کرد: توجه شورای شهر ششم و شهرداری به مبحث حمل و نقل، افقی را برای شهر باز می کند تا ۴۵ درصد بودجه شهر تهران در این حوزه درنظر گرفته شود.
شهردار تهران با اشاره به اینکه در حوزه توسعه و تجهیز ناوگان اتوبوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت، هم هدف شهرداری حرکت به سمت موجودیت پاک و غیرآلاینده است، عنوان کرد: امیدواریم در این عرصه ها با عنایت وزیر صمت و همکاران این وزارت خانه، کار را به بهترین شکل پیش ببریم. مطمئناً این همکاری ها میان شهرداری و وزارت صمت، یک بازخورد مناسب برای شهروندان عزیز تهران و الگوی جدید تفاهمنامه بین دستگاه ها خواهد بود.
منطقی: شهرداری تهران توجه ویژه ای به بحث داخلی سازی داشته است
در ادامه این مراسم منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان داشت: از حدود ۶ ماه قبل که بحث توسعه ناوگان شهری در شهر تهران عنوان شد، شهرداری تهران توجه ویژه ای به بحث داخلی سازی داشت و ازاین رو از مجموعه های سایپا و ایران خودرو دیزل، زامیاد بازدید و مذاکراتی صورت گرفت که در نهایت منجر به تفاهمنامه امروز شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از بخش های مهم این تفاهمنامه نوسازی و توسعه موتورسیکلت های برقی در تهران است، افزود: مقرر است یک کمیته کاری با مسئولیت معاونت حمل و نقل وزارت صمت و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، فازهای همکاری این تفاهمنامه را مرحله به مرحله اجرایی کنند.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت ضمن اشاره به این که اولین مبحث این توافق نامه که اجرایی می شود، بحث موتورسیکلت های برقی، است بیان داشت: زیرساخت ها و مسائل اقتصادی در رابطه با ساخت و توسعه موتورسیکلت های برقی انجام شده و تا اواسط اردیبهشت ماه به صورت رسمی آغاز می شود.
منطقی در ادامه بحث توجه ویژه به مترو را مطرح و اظهار داشت: قطار شهری با همکاری شهرداری توسعه داده شده و تعداد ۱۰۵ دستگاه از آن درحال تولید است. در شرایط فعلی، بخش عمده ای از زیرساخت های مترو درحال آماده شدن است و در حوزه توسعه و نوسازی واگن های آن هم میتوان اقدامات ارزشمند ای را انجام داد که این نویدی برای نوسازی ناوگان درون شهری و ریلی خواهد بود.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب