جزییات کاهش قیمت 5000 قلم کالا
آچار: وزارت صمت گزارشی منتشر نموده که برمبنای آن قیمت حدود 5000 قلم کالا در 34 گروه مصرفی در پی اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده کم شده است.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ارائه گزارش از آثار اجرای طرح خرید شفاف، جدول مقایسه قیمتی این کالاها را منتشر نمود. این جدول شامل نام و قیمت ۵۰۰۰ قلم کالا در ۳۴ گروه کالایی است که ضمن درج قیمت پیشین آنها، قیمت تولیدکننده و قیمت نهایی مصرف کننده را نیز دارد و در نهایت میزان کاهش نرخ آنها از زمان اجرای این طرح را نشان میدهد.
بر اساس خلاصه این گزارش بیشترین سهم از مجموع کاهش قیمت ها مربوط به انواع کیک، کلوچه، بیسکویت، چیپس، پفک و غیره بوده که سهم ۲۱ درصدی از کل کاهش قیمت ها داشته است. دومین و سومین گروه کالایی که از مجموع کاهش قیمت ها سهم بیشتری داشته نیز شامل انواع فراورده های پروتئینی و غذاهای آماده و نیمه آماده با ۲۰ درصد و محصولات شوینده با ۱۵ درصد سهم است.
همچنین بر طبق این گزارش سهم انواع کنسروها، رب، سس و ترشیجات از مجموع کاهش قیمت ها ۱۰ درصد، لوازم خانگی بزرگ ۶ درصد، محصولات سلولزی ۵ درصد و آب معدنی ۴ درصد بوده است.
سهم گروه انواع حبوبات، غلات و... بسته بندی، گروه لوازم مصرفی خودرو مثل روغن موتور، فیلتر روغن و غیره، گروه چای، قهوه کاکائو دمنوش و... بسته بندی هر کدام ۳ درصد از کل کاهش قیمت ها بوده است. سهم گروه لوازم یدکی خودرو مثل لنت ترمز و... و گروه نوشابه گازدار و ماءالشعیر نیز در کاهش قیمت کالاها در پی اجرای طرح خرید شفاف، ۲ درصد بوده است.
همچنین برمبنای خلاصه گزارش آثار اجرای طرح خرید شفاف، گروه آبمیوه، گروه آجیل و خشکبار و... بسته بندی، گروه انواع ادویه جات بسته بندی و گروه پودر لباسشویی هم هر کدام یک درصد در مجموعه کاهش قیمت ها سهم داشتند.
در این میان کمترین سهم از مجموع کاهش قیمت ها ناشی از اجرای طرح مربوط به انواع لوازم خانگی کوچک با ۰.۵ درصد و ماکارونی با ۰.۳ درصد تاثیر در کاهش قیمت ها بوده است.
جدول کامل کاهش قیمت کالاها در اینجا قابل دسترس است.
البته این گزارش در حالی انتشار یافته که ساعاتی پیش محمدرضا حسینا - رییس مجمع فعالان اقتصادی - گفته که بر خلاف برخی اظهارنظرها از طرف مسئولان، درج قیمت تولیدکننده روی محصولات هیچ کمکی به کاهش قیمت کالاها نکرده، بلکه موجب سردرگمی مصرف کننده و تولیدکننده نیز شده است.
طرح خرید شفاف چیست؟
طرح خرید شفاف از حدود ۳ ماه پیش شروع شده و تا تابستان ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.
بر اساس این طرح کلیه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از چهارم دی ماه، انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی و انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از ۲۷ آذرماه مکلف به درج قیمت تولیدکننده شده بودند و واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویه جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار بصورت بسته بندی شده، فرآورده های پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم خانگی، صوتی و تصویری بصورت کامل، ۵۱ قلم لوازم یدکی خودرو نیز از ۲۳ بهمن ملزم به اجرای این طرح هستند. سایر کالاها نیز در آینده به این طرح اضافه خواهد شد.
طبق اعلام مسئولان اجرای طرح اگر قیمت نهایی خریدار در کالای تند مصرف بیش از ۲۰ درصد و در کالاهای کند مصرف بیش از ۳۰ درصد باشد، مصداق گران فروشی است.
البته بتازگی قرار شد در دوره گذار و بطور موقت قیمت تولیدکننده و مصرف کننده همزمان درج شود تا مردم با این طرح آشنا گردند.
منبع: آچار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب