اجاره قطعات خودرو برای قبولی در معاینه فنی!

اجاره قطعات خودرو برای قبولی در معاینه فنی! آچار: وانت نیسان، وانت پیكان و پژو آردی مردودی های بزرگ تست معاینه فنی هستند و جالب است بدانید مگان بیشترین نمره قبولی را در تست های معاینه فنی گرفته است.



به گزارش آچار به نقل از ایسنا، «شهروند» در ادامه نوشت: جالب تر اینجاست كه ضریب قبولی این خودرو حتی بالاتر از مزدا ۳ و كمری است. جزئیات نتایج تست های معاینه فنی نشان داده است چرخ های تیبا بیشتر از سایر خودروها تراز نیست و ترمز ۴۰۵ حتی بدتر از پراید است.

سیدنواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران می گوید: «گران شدن قطعات خودرو، تقلب در معاینه فنی را زیادتر از گذشته كرده است و رانندگان برای قبولی در معاینه فنی قطعات گرانقیمت را از تعمیرگاه ها اجاره می كنند!»

اشكال فنی خودروهای ایرانی سه برابر میانگین جهانی

بر اساس گزارش انجمن اقتصاد شهری سالانه ۳۴ هزار میلیارد تومان به سبب اثرات آلودگی هوا خسارت به اقتصاد ملی وارد می شود؛ خسارتی كه خودروها متهمان اصلی آن هستند و بر طبق گزارش شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران، به صورت متوسط ۴، ۶ درصد خودروها به سبب ایراد فنی در سه ماهه نخست تاریخ تولیدشان به تعمیرگاه بازگشت می كنند. این در شرایطی است كه متوسط این عدد در دنیا ۱.۵ درصد است. در واقع خودروهای ایرانی حدود سه برابر خودروهای خارجی گرفتار مشكل فنی می شوند. از این گذشته، گزارش های شهرداری نشان داده است خودروهای نویی كه صاحب كمترین ستاره كیفیت هستند، بیشترین آلایندگی را برای محیط زیست دارند. خودروهایی مانند نیسان وانت، پژو ۴۰۵ و پژو آردی نمره منفی را در تست های معاینه فنی به دست آورده اند.

نیمی از خودروها در امتحان اول قبول شدند

گزارش ستاد معاینه فنی تهران نشان داده است برمبنای آمارها در سال ۹۶، یك میلیون و ۵۵۰ هزار و ۱۲ دستگاه خودرو به مركز معاینه فنی تهران بازگشت كردند كه از این تعداد ۶۹ درصد مربوط به بازگشت اول و ۳۱ درصد مربوط به مراجعات مجدد بوده است. بر طبق این آمار حدود ۵۵ درصد این خودروها در بازگشت اول موفق به ستاندن معاینه فنی شده و ۴۵ درصد از خودروها سپس رفع ایراد، معاینه فنی را ستاندن كردند.

آلوده ترین خودروها كدامند؟

در میان خودروها می توان وانت نیسان را آلاینده ترین خودروی كشور دانست. آن گونه كه آمارها نشان داده است بر طبق درصد فراوانی خودروهای بازگشت كننده به مراكز معاینه فنی شهر تهران از بین خودروهای سال ۸۴ به بعد، ۵۰، ۳۲ درصد وانت نیسان ها در تست آلایندگی مردود شدند. اما پس از وانت نیسان می توان پیكان وانت و پژو آردی را آلاینده ترین خودروها دانست. گزارش های ستاد معاینه فنی حكایت از این دارد كه ۴۷.۲۱ درصد پیكان وانت و ۴۲.۸ درصد پژو آردی در تست آلایندگی مردود شدند. اما در خودروهایی كه سال ساخت آنها ۸۳ و پیش از آن بوده و عموما كاربراتوری هم هستند، پیكان در صدر لیست خودروهای آلاینده قرار دارد. بررسی های انجام شده نشان داده است ۷۰.۳۳ درصد دارندگان خودروی پیكان در تست معاینه فنی رد شده اند.

ترمزهای پژو ۴۰۵ بدتر از پراید

برخلاف تصور همه وضع ترمزهای پراید چندان هم اسفبار نیست، به صورتی كه بررسی های انجام شده در ستاد معاینه فنی نشان داده است تنها ۶، ۶۶ درصد پرتیراژترین خودروهای داخلی موفق به پاس كردن تست عدم توازن ترمز نشده اند و خودروهایی همچون نیسان وانت، وانت مزدا، پیكان وانت، پژو آردی، سی ال او و پژو ۴۰۵ مردودی بیشتری در این تست داشته اند.

جالب است بدانید در آزمون ترمزها ۳۹.۴۷ درصد نیسان وانت، ۲۰.۷۹ درصد وانت مزدا و ۱۵.۴۷ درصد پیكان از آزمون سرشكسته بیرون آمدند.

قبولی های معاینه فنی كدام خودروها هستند؟

براساس ارزیابی ۲۱ خودرو با بالاترین درصد فراوانی كه این تعداد حدود ۸۵ درصد خودروهای بازگشت كننده به مراكز معاینه فنی شهر تهران را شامل می شود، بیشترین نمره قبولی معاینه فنی به مگان تعلق می گیرد. بر طبق گزارش ستاد مركزی معاینه فنی تهران، ۸۸ درصد دارندگان مگان موفق به دریافت تاییدیه معاینه فنی شده اند، پس از آن سوناتا با ۸۶ درصد، مزدا ۳ با ۸۵ درصد، كمری با ۸۳ درصد، پژو ۲۰۷ با ۸۳ درصد، رنو ال ۹۰ با ۸۱ درصد و ماكسیما با ۸۱ درصد بیشترین قبولی را در مراكز معاینه فنی از آن خود كرده و مردودی كمتری داشته اند.

خودروهایی كه چرخ هایشان تراز نیست

جزئیات گزارش ستاد معاینه فنی تهران نشان داده است كه تیبا كه خریدنش از بازار آزاد برای مشتریان ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان آب می خورد، با سهم ۱۲، ۸ درصدی بیشترین مردودی را به لحاظ لغزش جانبی در میان خودروها داشته است. MVM۱۱۰ و پژو آردی را می توان دو خودروی دیگری دانست كه چرخ هایشان دارای ناهمراستایی بالایی در بین ۲۱ خودرویی كه مورد ارزیابی قرار گرفته اند، بوده است.

خودروهای تك ایراد را بشناسید

۳۱، ۱۷ درصد بازگشت كنندگانی كه پژو آردی داشته اند، خودرویشان تنها یك ایراد داشته و پیكان و MVM ۱۱۰ در رتبه دوم و سوم از درصد بالا در خودروهای با یك ایراد قرار دارند. اما خودروهایی كه ایرادشان بیشتر از ۲ مورد بوده و حتی در بعضی موارد به ۱۱ مورد هم می رسد، به ترتیب نیسان وانت با سهم ۳۸.۲ درصد، وانت مزدا با ۲۹.۴۳ درصد و پیكان با ۲۳.۸۳ درصد بوده اند.

بازار داغ اجاره قطعات آلاینده

آبان ۹۵ بود كه مرحله اول طرح كاهش و كنترل مكانیزه معاینه فنی توسط دوربین در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیك انجام شد. حدود دو سال پس از آن سوت اجرای مرحله دوم طرح كاهش و كنترل مكانیزه معاینه فنی خودروها توسط كلیه دوربین های سطح شهر دوباره به صدا درآمد. بر طبق این طرح، خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول در صورت تردد در شهر روزانه مبلغ ۵۰ هزار تومان توسط پلیس اعمال قانون و جریمه می شوند. با تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه، برخی افراد سودجو مبادرت به اجاره دادن لوازم یدكی مورد نیاز همچون لاستیك و كاتالیست برای ستاندن معاینه فنی به خودروها كرده اند. برای دریافت معاینه فنی برتر، تعویض بعضی از این لوازم اولویت دارد و افزایش قیمت لوازم خودرو سبب رونق بازار این سودجویان شده است.

سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، خبر تقلب در معاینه فنی خودروها را به صورت رسمی تأیید كرده و درباره تفاوت قیمتی اجاره و خرید كاتالیست خودروها گفته است: «قیمت كاتالیست برای خودروهای پژو ۲۰۶، سمند و پرشیا حدود ۶۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ حدود ۵۲۰ هزار تومان و پراید ۴۰۰ هزار تومان است كه علاوه بر خرید كاتالیست، نصب آن، تعویض حسگر، اجرت و... باز سبب میگردد كه حدود یك میلیون تومان نصب یك كاتالیست جدید هزینه در بر داشته باشد و بنا بر این بعضی از رانندگان ترجیح می دهند كه كاتالیست جدیدی خریداری نكنند. این در شرایطی است كه به جای آنكه مالكان خودرو ۷۰۰ هزار تومان هزینه خرید بدهند، به تعمیرگاه های مشخص رفته و با ۱۰۰ هزار تومان، كاتالیست اجاره می كنند!»

بازار لاستیك اجاره ای داغ شد

لاستیك از دیگر قطعه هایی است كه این روزها بازار اجاره آن برای گرفتن معاینه فنی حسابی داغ شده است. البته مدیر عامل ستاد معاینه فنی می گوید: «مردم بیشتر در قطعه هایی كه مربوط به آلایندگی خودرو می شود، سراغ موارد امانی می روند و در مواردی كه به ایمنی و امنیت راننده و سرنشینان ربط پیدا می كنند، در صدد رفع ایراد آن برمی آیند.»

حسینی منش به وجود آمدن چنین بازاری را ناشی از خلأهای فرهنگی جامعه ایرانی و نه خلأهای قانونی می داند و می گوید: «اینكه برخی افراد برای دریافت گواهی معاینه فنی، كاتالیست اجاره می كنند سوژه فرهنگی است. در حقیقت آنها باید بدانند كاتالیست یكی از اركان اصلی خودرو است كه از خروج گازهای سمی موتور به بیرون جلوگیری می كند و اگر این مبادرت به درستی انجام نشود در حقیقت در درجه اول به خودشان و بعد خانواده شان و شهروندان لطمه می رسد.»

وقتی خودروسازان در گارانتی هم مشتری مدار نیستند

خودروهای تولید داخل تا ۲ سال مشمول گارانتی می شوند، در حالیكه تا ۴ سال از دریافت معاینه فنی معاف هستند، اما سوال اینجاست چرا در شرایطی كه خودروسازان حاضر به تضمین محصول خود پس از ۲۴ ماه نیستند، فكر می نماییم تا ۴۸ ماه این خودروها مشكلی كه به لحاظ ایمنی جان خود و دیگر هموطنان را به خطر بیندازد، ندارند؟

مدیر روابط عمومی ستاد معاینه فنی در این باره می گوید: «بهتر است سن گارانتی را بیشتر نماییم یا سن معاینه فنی را كمتر. در واقع در این حالت اگر خودرویی با مشكلی مواجه شود، خودروساز خودرا متعهد به تعویض و تعمیر قطعه می كند و این گونه امكان تأیید فنی بیشتر میگردد.»




1397/10/25
14:20:58
5.0 از 5
5387
تگهای خبر: ارز , استاندارد , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار