یك نماینده مجلس مطرح كرد؛

پشت پرده انتخاب مدیران خودروسازی، صنایع بزرگ حیاط خلوت سیاسیون

پشت پرده انتخاب مدیران خودروسازی، صنایع بزرگ حیاط خلوت سیاسیون آچار: عضو كمیسیون برنامه مجلس با اشاره به اینكه برخی صنایع بزرگ حیاط خلوت سیاسیون شده است، اظهار داشت: نحوه انتخاب مدیران خودروسازی ها، تعهدات پشت پرده ای است كه افراد پرنفوذ صاحب قدرت در دولت دنبال می كنند.


به گزارش آچار به نقل از مهر، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت الف، در پاسخ به اینكه خودروسازان ایران خودرو و سایپا همچنان به تعهدات خود در قبال مشتریان متعهد نیستند و همیشه كمبود قطعه را بهانه می كنند، آیا كشور توان تولیدی در این بخش را ندارد، اظهار داشت: «قبل از اینكه بخواهیم به بحث كمبود قطعه بپردازیم باید بگویم كه در این دو مجموعه و همینطور در سطح خود وزارتخانه مشكل اصلی مدیریت صحیح و نبود ثبات در مدیریت است و نحوه انتخاب مدیران بر مبنای تعهدات پشت پرده ای است كه افراد پرنفوذ صاحب قدرت در دولت دنبال می كنند كه اینها مدیر شوند با شرط و شروط خودشان.»او اضافه كرد: «معمولا شرط این افراد هم این است كه آنچه را كه آنها بیان می كنند انجام دهند و هر كدام به شكلی حیاط خلوتی را برای صاحبان قدرت تولید كنند و هركدام كه در هر مرحله بخواهند درست حركت كنند یا درست مدیریت كنند یا كمتر به حرف آن فرد صاحب قدرت گوش بدهند، بلافاصله بركنار می شوند و ما به تازگی این مورد را در سایپا شاهد بودیم.»آلوده سازی همه صنایعحاجی دلیگانی با اشاره به اینكه مشكل اعمال نفوذ در مدیریت اقتصادی كشور تنها محدود به صنعت خودروسازی نیست، تصریح كرد: «بنابراین ریشه مشكل در اعمال نفوذ برای نصب مدیران بزرگ است كه این مساله نه فقط در صنعت خودروسازی بلكه در صنایع بزرگ دیگر هم دیده می گردد. واقعیت این است گاهی می بینیم كه یك واحدی كه صنعتی و اقتصادی می باشد بیشتر از جایگاه وزیر، نقش سیاسی دارد و كسانی كه مدیر این واحد را نصب می كنند مسلما از وی خواسته های سیاسی دارند.»عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «به دنبال این خواسته های سیاسی، حیاط خلوت هایی است كه پر از رانت و پول و ثروت برای مقاطع خاص و برای هزینه های معینی باشد كه معمولا در جایگاه های آشكار نمی توان از آن بهره برد و آنها را نام برد. ازاین رو ما با این مشكل اساسی مواجه هستیم. ما حتی مواجه با این هستیم كه وزیر مربوطه و حتی مسوول مستقیم كه باید مدیرعامل شركت یا مجموعه صنعتی و اقتصادی را نصب كند، آن هم به شكلی عملا اختیاری از خود ندارد و تنها جاده صاف كن است یا مجبور به تمكین از افراد یا تیم های بالاتری است كه برای این مورد وجود دارد.»موشك می سازیم قطعه كه سهل استاو در ادامه با اشاره به اینكه توان مهندسی و صنعتی كشور ما بیشتر از آن چیزی است كه تصور می شود، افزود: «ما توان ساخت همه قطعات مورد نیاز در صنعت خودروسازی را داریم منتهی دو دیدگاه وجود دارد، یكی اینكه گاهی اوقات مطرح می گردد تولید بعضی از این قطعات در داخل كشور مقرون به صرفه نیست، بخشی از این اظهارنظر پذیرفته است كه امكان دارد گاهی اقتصادی نباشد كه همه چیز را در داخل تولید نماییم.»حاجی دلیگانی با اشاره به روی دیگر این دیدگاه ها، افزود: «اما دیدگاه دیگری كه در كشور وجود دارد این است كه كلا با تولید محصول یا قطعه ای در داخل كشور مشكل دارند، یعنی دوست ندارند كشور به سمتی برود كه از وابستگی نجات پیدا كند، بیشتر نگاهشان این است كه فرصت اشتغال برای اتباع سایر كشورها فراهم نمایند و دنبال اشتغال در داخل كشور نیستند و حتی تولید كننده های داخلی را چنان تحت فشار قرار می دهندكه اینها هم دست از اصرار بر تولید بردارند و به واردكننده تبدیل شوند.»او افزود: «ما شاهد این هستیم واحدهایی با نام تولید، چنان شرایطی برایشان فراهم شده كه خودش این انگیزه را پیدا كرده است كه به سمت واردات می رود، یعنی با تابلوی تولید ولی با عمل واردات در صحنه اقتصاد خودش را نگه می دارد و مال اندوزی می كند. نكته دیگر این است كه این صنایع در بعضی از رسانه ها و با استفاده از تبلیغات دروغ و مردم فریب زمانی كه می خواهند امتیازی را از جامعه بگیرند اینطور به جامعه القا می كنند كه ما همه قطعات را خودمان می سازیم و در روز مبادا می گویند كه ما همه قطعات را وارد می نماییم.»عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «واقعا وضع موجود و حركات این چنینی در صنایع خودروسازی سبب ناامیدی است. در كشور ما از لحاظ خلاقیت و توانمندی و ظرفیت هایی كه جوانان ما بخصوص در مراكز دانش بنیان دارند، كسری نداریم. وقتی ما موشك با برد ۲ هزار كیلومتر می سازیم، وقتی ام آر آی را با آن حساسیت چند جوان پایش ایستاده و آنرا می سازند، طبیعتا قطعات خودرو را به راحتی می توانند بسازند.»برخورد با سیستم فاسد دولتیاو در پاسخ به این سوال كه با عنایت به حجم فسادها و رانت موجود در صنایع بزرگ بخصوص صنایع و شركت های خصولتی، چه راهكارهایی برای برخورد با این وضعیت وجود دارد، توضیح داد: «دیدی در كشور وجود دارد كه برپایه آن خواسته یا ناخواسته بعضی از جهت گیری ها از بیرون كشور شكل می گیرد كه به دنبال ناراضی كردن مردم هستند تا مردم به نظام فشار بیاورند و دولت سازش و مذاكره را بپذیرد.»حاجی دلیگانی در واكنش به این پرسش كه یعنی ایران خودرو و سایپا یا صنایع بزرگی كه با مردم سروكار دارند، برای نارضایتی مردم خط می گیرند، افزود: «به هر حال این در آن مجموعه ای كه گفتم در كل كه یك بخشی از آنها خودروسازها هستند و یك بخشی از آن، دیگر بخش های اقتصادی هستند، با هم می توانند یك جبهه ای را تشكیل دهند.»او درباره اینكه در شرایط حاضر چه دستگاه هایی باید دست به كار شوند كه وضعیت به حالت عادی برگردد، اظهار داشت: «مجلس این ظرفیت را دارد كه وارد صحنه شود، مجلس علی رغم جهت گیری های سیاسی كه گاهی اوقات مانع از تصمیمات درست می گردد در بعضی از اوقات هم می بینیم كه وقتی منافع عمومی كشور مطرح می گردد اكثریت قابل توجهی وارد می شوند و از منافع مردم دفاع می كنند.»اصلاح قوانین پای دولت را از صنعت بیرون می كشداو با اشاره به اینكه برای خروج دولت از صنایع و حذف شركت های خصولتی نیازمند اصلاح قوانین هستیم، خاطرنشان كرد: «به نظر می رسد باید در قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی بازبینی داشته باشیم، خروجی قانون فعلی، همین وضعیتی است كه امروز می بینیم و این وضعیت قابل قبولی نیست، ازاین رو قانونی كه چنین اشكالاتی دارد و به مدیران هم اجازه می دهد این قدر در خصوصی سازی دچار اشتباه شوند، باید اصلاح گردد.»او اصلاح ساختار سازمان های ناظر بر حقوق مصرف كننده را موضوعی قطعی دانست و اظهارمی دارد: «قطعا باید در این جهت هم اقداماتی صورت بگیرد، باید بازبینی ای صورت بگیرد كه ببینیم نیاز به اصلاح قوانین داریم یا ساختار سازمان ها، باید از بعد نظارتی هم فعال تر عمل شود تا این سازمان ها وظایف شان را به درستی انجام دهند.»حاجی دلیگانی با تاكید براینكه بعضی از بیرون به دنبال فشار برای تولید نارضایتی هستند، اضافه می كند: «اگر صنایع خودروسازی خودشان را بزودی اصلاح نكنند جایی برای عرض اندام و بقا نخواهد داشت.»به صورت كاملا واضح می توان گفت دست های پشت پرده ای هستند كه نمی گذارند و نخواهند گذاشت كشور به شرایط توسعه دست پیدا كند، عقب ماندگی كشور برای بعضی از افراد پرنفوذ در سیستم دولتی پول ساز و قدرت آفرین است و به نظر می آید همین دو اتفاق برای عده ای كافیست و در این بین افزایش نارضایتی های مردم اهمیتی نخواهد داشت. با این وضعیت و منافع طلبی هایی كه ریشه در خاك این كشور دوانده است انتظار اصلاح وضع موجود یك رویا به نظر می آید.

1397/07/27
18:48:17
5.0 از 5
5707
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , خودرو , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار