وزیر صمت در جمع دانشجویان بسیجی:

خودروسازان ما خودروباز هستند

خودروسازان ما خودروباز هستند به گزارش آچار، وزیر صمت با اعلان اینکه هر کسی لاسیتک گران خرید با 124 تماس بگیرد، اظهار داشت: هر فردی که لاستیک بخواهد می تواند از مراکز توزیع به نرخ دولتی لاستیک تهیه نماید.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، عباس علی آبادی وزیر صمت نشست پرسش و پاسخ مسئولین بسیج دانشجویی کشور که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار گردید، درخصوص تفکیک وزارت تجاری و صمت اشاره کرد: تفکیک این دو وزارتخانه اشتباه بود چراکه سیاستگذاری در این دو حوزه اساسا مشترک است و طبیعی است که باید این دو حوزه تجمیع شوند.
ایشان سپس همچنین در پاسخ به حواشی به وجود آمده درخصوص حکم مدیریت رئیس اتاق تجاری نیز اشاره کرد: ما در اتاق تجاری تابع سیاست های نظام هستیم. به این دلیل دنبال حاشیه نیستیم و از خودمان نیز تصمیم نگرفتیم. در این نظام حاکمیت قواعد وجود دارد و ما نیز بر این اساس تصمیم گیری می نماییم.
وزیر صمت همچنین به موضوع واردات خودروهای کارکرده به کشور اشاره نمود و افزود: قانون این مساله در مجلس مصوب شده و بخشنامه خوردروهای کارکرده نیز تصویب شده است. نگرانی ما از ناحیه تامین ارز است که بانک مرکزی نیز اعلام نموده که مخالف تامین آن نیست به محض اینکه ارز مورد نیاز تامین گردد، مشکل وارادات خودروهای کارکرده نیز رفع خواهد شد. به طور کلی من معتقد هستم نگرانی مردم بابت خودرو بی مورد است، ما سیاست هایی دراین زمینه پیش بینی کردیم که به موقع آن را اعلام خواهیم کرد.
علی آبادی با اشاره به اینکه وقت آن رسیده است که صنعت خودرو در کشور متحول شود، اشاره کرد: ما باید به سمت خودروهای نسل آینده کشور که خودروهای برقی و هوشمند است حرکت نماییم.
وی با تکیه بر اینکه قیمت گذاری دستوری مانع از رشد تولید در کشور خواهد شد، گفت: خودرو یک کالای رقابتی است که باید مردم بتواند در رقابت، محصول مورد علاقه خودرا انتخاب کنند. بر این جهت سیاست ما در خودرو باید تحولی باشد. ضمن اینکه من فکر می کنم می توان صنعت خودرو را می توانیم به سمت بازار رقابتی پیش ببریم.
خودروسازان ما خودروباز هستند
وزیر صمت با اشاره به اینکه ما در کشور ۳۶ خودرو ساز داریم، اشاره کرد: به نظر من این خودروسازان بجای اینکه خودروساز باشند خودرو باز هستند. چراکه خودروسازی یک مقیاس اقتصای و مقیاش موضوعی دارد که خودروسازان ما این دو مقیاس را محقق نکردند و ما باید خودروسازی را باید به سمت شرایط رقابتی ببریم. متاسفانه ما دراین زمینه آنچه که می بینیم این است که ما شرایط را برای مردم تکلیف می نماییم که این وضعیت ما را به سمت پیشرفت نخواهد برد.
تاکید بر راه اندازی خودروهای برقی
علی آبادی همچنین اشاره کرد: منظور از خودروهای نسل آینده همان خودروهای برقی، اشتراکی، هوشمند و ماهیت توسعه کنندگی دارند. ما در صنعت خودروسازی به این سمت حرکت خواهیم کرد.
وزیر صمت همچنین ضمن بیان این مساله که وضعیت معادن کشور خوب نیست به حادثه معدن طزره اشاره نمود و گفت: معدن طزره متعلق به ذوب آهن اصفهان است. بلا فاصله پس از این اتفاق من به معدن طزره رفتم در اینجا کارگروه و کمیته ای برای رسیدگی این مساله تشکیل شد تحلیل اول این حادثه این بود که در معادن ذغال سنگ گاز متان در دوران تشکیل ساختگاه زمین شناسی شکل می گیرد پشت صحنه که تخریب می کنند گاهی کپسول های متان سوراخ می شود و اگر شرایط احتراق و انفجار باشد حادثه روی می دهد در موضوع طزره این شرایط پیش آمد.
نتیجه پرونده حادثه معدن طزره نهایی نشده
وی اضافه کرد: ما در دنیا در معادن ذغال سنگ شاهد حوادث زیادی هستیم، بااینکه این امر نمی تواند توجیه منطقی باشد، به جهت اینکه به طور کلی وضعیت معادن خوب نیست. ما در وزارت صنعت در نقش مطالبه گری این مساله را پیگیری می نماییم و در وضعیت فعلی منتظر تکمیل فرآیند رسیدگی هستیم و از نظر کارشناسی لازم است دقت کافی در این پرونده صورت بگیرد.
زیرساخت تولید خوردوهای برقی را داریم
وزیر صمت همچنین با اشاره به اینکه هیچ کشوری در منطقه همانند ایران زیرساخت لازم را برای تولید و استفاده از خودروهای برقی ندارد، اشاره کرد: به عنوان کسی که برق را می شناسم می گویم ما در تمامی مناطق کشور شامل روستاها از نعمت برق برخردار هستند و زیرساخت های لازم جهت راه اندازی این خودروها وجود دارد. همچنان که ماشین بنده برقی است و خودم آن را ساختم و تمامی تکنولوژی ساخت موتور آن بومی است.
علی آبادی در ادامه با اشاره به اینکه ماشین های برقی مصرف انرژی کمتری دارند، گفت: اولین ماشین هایی که سال ۱۹۰۵ ساخته شدند، برقی بودند. از حدود دو دهه پیش بشر دوباره به این سمت حرکت کردند به طوریکه در بعضی کشورهای عربی بالای ۷۰ و در نروژ بالای ۸۵درصد ماشین ها برقی شدند.
وزیر صمت با اشاره به اینکه ۱۵ ایستگاه برقی که حدود ۷۰ شارژر دارند برای خودروهای برقی در تهران نصب شده است، گفت: در کل کشور حدود ۱۰۰ ایستگاه برای ماشین های برقی نصب شده است و تا پایان امسال این عدد به ۵۰۰۰ می رسد. با این شرایط هیچ مشکلی برای ساخت خودروهای شارژی نداریم. ضمن اینکه تا حالا بیش از ۱۵ نفر از خیرین کشور اعلام آمادگی کردند که جاده های کشور برای این خودرو آماده کنند. به این دلیل ماشین های برقی اقتصادی و زیست محیطی هستند.
کمبود لاستیک نداریم
وی درخصوص کمبود لاستیک در کشور نیست گفت: لاستیک به قدر کافی در کشور تولید شده و وجود دارد ولی متاسفانه عطش درخواست آن هنوز وجود دارد؛ بطوریکه طی سه هفته گذشته به اندازه نیاز ۳ ماه در کشور لاستیک تولید کردیم. در حقیقت ما سالیانه ۲۲ میلیون حلقه لاسیتک برای ماشین های موجود نیاز داریم و با در نظر گرفتن میزان لاستیکی که برای خودروهای خارجی وارد می شود در مجموع بالای ۳۰ میلیون حلقه لاستیک در سال نیاز داریم.
هر کسی لاسیتک گران خرید با ۱۲۴ تماس بگیرد
علی آبادی با اشاره به اینکه تعرفه لاستیک اصلاح شده است، گفت: باتوجه به اینکه قیمت تولید کارخانه لاستیک اضافه گردید و انگیزه برای تولید آن وجود دارد. ضمن اینکه نظام توزیع آن نیز اصلاح گردید و اعلام کردیم هر کسی اگر لاستیکی گران تر خرید به سامانه ۱۲۴ تماس بگیرد تا به عنوان تخلف به تعزیرات معرفی می گردند. هر فردی هم که لاستیک بخواهد می تواند از مراکز توزیع به قیمت دولتی لاستیک تهیه نماید.
رکود بخش لوازم خانگی و سیمان
وی درخصوص بالا بودن قیمت سیمان در کشور نیز گفت: اکنون ما ۱۷ کارخانه سیمان در کشور داریم که سال های پیش تاسیس شده اند اما صاحبان آن به جهت زیان ده بودن حاضر به سرمایه گذاری نیستند و متاسفانه بخش سیمان همانند بخش لوازم خانگی زیان ده است و کارخانه های این دو بخش گرفتار رکود شده اند.


 


منبع:

1402/09/03
20:32:49
0.0 از 5
343
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار