اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار برای واردات تاکسی های برقی
آچار: به گزارش آچار، مدیر پروژه خودرو های برقی وزارت صمت اظهار داشت: تا حالا سیصد میلیون دلار ارز به واردات تاکسی های برقی اختصاص داده شده و مقرر است این خودرو ها بوسیله شرکت های خودروساز وارد شوند.
به گزارش آچار به نقل از مهر، حسن کریمی سنجری امروز در نشست «توسعه حمل و نقل خودرو های برقی در کشور، بایدها و سیاست ها» اظهار داشت: تدوین سند توسعه خودرو های برقی در کشور درحال تدوین است. به همین دلیل همچون عناوینی که باید در این سند دیده شود ظرفیت ها و محدودیت های کشور، تامین برق، زیرساخت های شارژ، استانداردهای شارژ و مدل اقتصادی توسعه خودرو های برقی است.
مدیر پروژه خودرو های برقی وزارت صمت اضافه کرد: در بحث مدل اقتصادی باید بررسی شود چه اتفاقی در کشورهای دیگر به ویژه چین که در این زمینه پیشرو است افتاده و آنها چه مدل اقتصادی دارند، بر این اساس می توانیم تصمیم بگیریم چه خودروهایی وارد و از چه استاندارها و پروتکل هایی استفاده نمائیم. قسمتی از این مساله در مرکز پژوهش های مجلس و بخشی در مرکز مطالعات و پژوهش های تجاری درحال بررسی است.
وی با اعلان اینکه در بحث خودرو های برقی باید علمی وارد شویم و تامین زیرساخت ها در اولویت باشد، افزود: یکی از با اهمیت ترین موضوعات در عرصه خودرو های برقی، بحث باتری است که مبادرت به تولید و توسعه باتری با شرکت صبا باتری و وزارت دفاع کرده ایم تا قیمت تمام شده مناسب تری را شاهد باشیم، همین طور از سدیم بجای لیتیوم استفاده نمائیم.
کریمی سنجری افزود: تا حالا سیصد میلیون دلار ارز برای واردات تاکسی های برقی اختصاص داده شده و مقرر است این خودرو ها بوسیله شرکت های خودروساز وارد شوند.
وی اشاره کرد: طبق برنامه ریزی زمانی، خودروسازان باید تا انتهای سال ۶۰ درصد از تعهدی که در ارتباط با خودرو های برقی امضا کردند را وارد ناوگان حمل و نقل کنند.
مدیر پروژه خودرو های برقی وزارت صمت در ادامه اظهار داشت: شاید کشورهای پیشرفته در ابتدا اعتماد لازم را به خودروی برقی نداشتند و بنا بر این برای شروع از خودرو های هیبریدی استفاده کردند. این که آیا ایران هم باید همین مسیر را طی نماید یا مستقیم سراغ خودرو های برقی برود یک چالش است که باید در سند توسعه خودرو های برقی دیده شود.
وی با اعلان اینکه دنیا به توسعه خودرو های برقی اقبال نشان داده و ایران هم راهی جز رفتن به همین مسیر ندارد، اظهار داشت: هدف از این مسیر فقط صرفه جویی در مصرف بنزین نیست، بلکه کاهش هزینه های سلامت و تبعات زیست محیطی استفاده از سوخت های فسیلی نیز مدنظر است.
کریمی سنجری اظهار داشت: شرکت های خصوصی خودروساز هم باید خودشان را آماده کنند که حداقل ۳۰ درصد تولیدشان را تا ۵ سال آینده برقی کنند؛ چون در غیر این صورت از بازار عقب می مانند. همین طور شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در توسعه پلت فرم خودرو های برقی خواهند داشت.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب