چرا تکلیف صنعت و بازار خودرو را روشن نمی کنید؟

چرا تکلیف صنعت و بازار خودرو را روشن نمی کنید؟ آچار: طی یکسال فروش خودرو سه بار تغییر نمود و باز هم طی دو روز تغییر مجدد شیوه عرضه تایید و تکذیب شد؛ سوالی که پیش می آید این است که چرا متولیان یک دفعه برای همیشه تکلیف صنعت خودرو را روشن نمی کنند؟



به گزارش آچار به نقل از مهر، بازار خودروی کشور که از مشکلات عدیده ای رنج می برد، هر چند وقت یک دفعه از جانب متولیان نیز زخم هایی را بر می دارد؛ در تازه ترین ابتکارات، شاهد تأیید و تکذیب های ساعتی از طرف متولیان فروش خودرو در مورد سامانه یکپارچه هستیم.
ادعای وزارت صمت: فروش خودرو توسط خودروساز از ۸ مهر
در ابتدا منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در گفتگوی تصویری که از صدا و سیما پخش گردید اعلام نمود که تصمیم گرفته شده با تغییر کاربری سامانه یکپارچه، فروش خودرو بصورت مستقل به خودروسازان سپرده شود به گونه ای که دیگر خبری از عرضه های انبوه خودرو نخواهد بود و فروش خودرو بصورت متوالی و گوناگون از طرف خودروساز صورت خواهد گرفت.
منطقی گفته بود که باتوجه به افزایش شمارگان (تیراژ) و واردات خودرو های کارکرده در آینده، به اشباع بازار نزدیک می شویم بدین سبب در نظر داریم از این پس خودروسازان بصورت مستقل محصولات خودرا عرضه و در سامانه یکپارچه ثبت کنند. در حقیقت در این روش عرضه های یکپارچه به عرضه های گوناگون و متوالی در مجموعه های مختلف تبدیل می شود به عنوان نمونه از هفته آتی، ۴ خودروساز عرضه خودرو خواهند داشت.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص این که آیا با این روش‏، سامانه یکپارچه حذف می شود؟ گفته بود که خیر، سامانه یکپارچه یک بخش نظارتی دارد و بخشی هم بمنظور ساماندهی بازار ایجاد که این ساماندهی انجام شد و دیگر عرضه های انبوه خودرو بوسیله سامانه یکپارچه صورت نمی گیرد و خودروسازان بصورت متوالی خودرو عرضه خواهند داشت.
معاون وزیر صمت در ادامه در روز جمعه طی مصاحبه دیگری ضمن تکذیب حذف سامانه یکپارچه و اعلام این که از صحبت هایش برداشت اشتباه شده، تاکید کرده است که خودرو ها بصورت مستقیم و مستقل توسط خودروسازان عرضه خواهد شد، اما عرضه در قالب سامانه یکپارچه خواهد بود و تنها مشتری بعد از انتخاب محصول مورد نظر بوسیله سایت سامانه، برای واریز وجه به درگاه پرداخت خودروساز هدایت شده و تنها دیگر خبری از نوبت دهی و قرعه کشی نوبت دهی نیست.
منطقی گفته است که با افزایش تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان، اجرای قانون واردات خودرو های کارکرده و حذف سازوکار قیمت گذاری توسط شورای رقابت، این سامانه در آینده فقط برای نظارت بر انجام تعهدات خودروسازان به مشتریان فعالیت خواهدنمود و دیگر نقشی در راستای فروش یا نوبت دهی نداشته باشد.
این صحبت های منطقی در حالیست که صدا و سیما با پخش فیلم سخنان او اعلام نموده بود که از هشتم مهر ماه همین شیوه جدید فروش خودرو اجرا می گردد.
تکذیب شورای رقابت
پس از انتشار این سخنان که بوی تغییر کاربری گسترده سامانه یکپارچه را می داد به شکلی که به نظر می رسید از این پس این سامانه فقط نقش نظارت را عهده دار شده است، شورای رقابت دست به تکذیب این خبر زد. سپهر دادجوی توکلی مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در این ارتباط به مهر اظهار داشت: هر گونه تغییر در رفتار بازار خودرو منوط به مصوبه شورا یا تغییر در دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ این شوراست و سامانه یکپارچه به کار خود ادامه خواهد داد. متأسفانه برداشت غلطی از سخنان آقای منطقی انجام شده در صورتیکه ایشان در گفتگو با رسانه ها آینده و وضعیت مطلوب را ارایه داده اند که همه ما در تلاش هستیم به آن نقطه برسیم. اما بدون برنامه و شتاب زده بطور قطع مانند سنوات گذشته گرفتار خطای محاسباتی می شویم.
توکلی افزود: سامانه یکپارچه بااینکه از قبل وظیفه قرعه کشی را بر عهده داشته است اما حالا ناظر به دستورالعمل شورا با نوبت دهی به افراد واجد شرایط زمینه حذف دلالی را فراهم نموده است و اطلاعات جامع و قابل رصد را در ایجاد تعادل در بازار رقم زده است.
وی اضافه کرد: مصرف کنندگان نگران نباشند و هیچ حقی از ایشان تضییع نمی شود و سعی شده با تضمین سود تولیدکننده عرضه به درجه تعادل رسد و با کمک سامانه در شناخت مصرف کننده واقعی و حذف دلالی ثبات در این بازار ادامه یابد.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اظهار داشت: به زودی و با عملیاتی شدن نوبت سوم طرح، چند خودروی جدید در بازار عرضه خواهد شد و تمام این پروسه همچنان در قالب سامانه یکپارچه صورت خواهد گرفت.


امروز هشتم مهر است
امروز شنبه هشتم مهر ماه است و بااینکه شورای رقابت تاکید کرده که وزارت صمت وضعیت آینده فروش خودرو را شرح داده اما آیا وزارت صمت نباید توضیحی در مورد وعده معاون خود در خصوص این که «فروش مستقل خودرو از هشتم مهر ماه انجام می شود» بدهد؟
بازار خودرو بازار پویایی است به این معنا که هر اظهارنظر و خبر اقتصادی و حتی سیاسی بصورت مستقیم بر این بازار اثر خودرا می گذارد و حالا که نرخها در بازار روند ریزشی به خود گرفته اند، چرا باید اخبار ضد و نقیض درباب نحوه فروش خودرو منتشر شود؟ اخباری که نه فقط با هم متناقض هستند بلکه تکذیب هم می شوند.
در همین مورد هم شورای رقابت دست به تکذیب زده بود؛ توکلی مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در این خصوص گفته است که «قرار بود عرضه یکشنبه هفته قبل صورت گیرد، اما باتوجه به جلساتی که برگزار شده، احیانا طی یکی دو روز آینده اطلاعیه مربوط به عرضه دور سوم در سامانه یکپارچه بارگذاری می شود و پیش بینی می شود طی هفته جاری این عرضه در سامانه یکپارچه صورت گیرد.»
البته در اینجا باید به سخنان علی آبادی وزیر صمت هم اشاره نمود که مدتی پیش در مورد برگزاری دور سوم بطورکامل اظهار بی اطلاعی کرده و گفته بود که «سامانه یکپارچه خودرو اصلاً متعلق به وزارت صمت نیست و این سامانه متعلق به شورای رقابت است. در مورد ثبت نام جدید در سامانه یکپارچه هم اطلاعی ندارم و شورای رقابت می داند.»
چرا تکلیف صنعت خودرو را روشن نمی کنید؟
موضوعی که باید به آن توجه کرد آنست که متأسفانه طی سالهای قبل صنعت خودروسازی کشور دائم درگیر هیجان و تصمیمات شبانه روزی آن هم بدون اطلاع قبلی بوده است؛ تغییرات متوالی در شیوه فروش خودرو مصداق بارز این مساله است.
طی یک سال در مورد فروش خودرو سه تصمیم متفاوت گرفته شده است؛ ابتدا که خودرو بصورت قرعه کشی فروخته می شد در ادامه اعلام گردید که خودرو باید در بورس کالا فروخته شود؛ در نهایت نیز سامانه یکپارچه فروش خودرو افتتاح شد تا عرضه ها بصورت تجمیعی و انبوه صورت گیرد.
حال هم که بااینکه تأیید و تکذیب های زیادی در مورد تغییر کاربری سامانه یکپارچه انجام شده اما بطور قطع عمر این سامانه هم به اندازه همین تکذیبیه ها خواهد بود و شیوه فروش خودرو باز هم دستخوش تغییر خواهد شد.
البته لغو فروش دستوری خودرو بطور قطع سیاست مثبتی است اما آیا متولیان اقتصاد ایران توان تصمیم گیری دقیق و مطابق با شرایط کشور را ندارند که هر چند وقت یک دفعه سیاست های جدیدی را اتخاذ می کنند؟
این چرخه معیوب با تغییر هر مدیری تکرار می شود به شکلی که بنظر می رسد آن چه که در تیم اقتصادی دولت ها اهمیتی ندارد، توسعه صنعت خودروسازی و کمک به این صنعت برای خروج از بحران چند ساله است.
در واقع این که هر چند وقت یک دفعه صنایع کشور بخواهند درگیر آزمون و خطای مسئولان دولتی شوند به شکلی که عمر هر تصمیم هم به چند ماه نکشد نه فقط مبارک نیست بلکه باید مورد واکاوی هم قرار گیرد که چرا این شیوه مدیریتی در اقتصاد ایران بنیان گذاشته شده است.
متولیان باید توجه داشته باشند که اگر بدنبال چالش زدایی از صنعت خودروسازی هستند ابتدا باید بصورت شفاف سیاست های خودرا اعلام کنند و در گام بعدی با حذف قیمت گذاری دستوری، زمینه را برای تولید و عرضه انبوه خودرو فراهم آورند. اگر فقط این سیاست با جدیت در دستور کار متولیان خصوصاً وزارت صمت قرار گیرد، دیگر نیازی به تأیید و تکذیب های شبانه روزی در مورد قیمت، فروش و تولید خودرو نخواهد بود. در این صورت هم تولیدکننده، هم مصرف کننده و هم بازار تکلیف خودرا می داند.
به عنوان مثال دولت می تواند اعلام نماید که می خواهد قیمت گذاری دستوری خودرو را حذف کند و برای پیاده سازی این سیاست یک برنامه میان مدت دارد که در این فاصله زمانی زمینه را برای حذف این شیوه قیمت گذاری فراهم خواهدنمود. در این صورت تمام بازیگران صنعت خودروسازی کشور تکلیف خودرا می دانند و دیگر شاهد تأیید و تکذیب ها و تصمیمات خلق الساعه نخواهند بود.


منبع:

1402/07/08
15:09:06
0.0 از 5
315
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار