رئیس هیات مدیره تعاونی تامین نیاز قطعه سازان مطرح كرد

نارضایتی قطعه سازان از قیمت گذاری دستوری

نارضایتی قطعه سازان از قیمت گذاری دستوری به گزارش آچار، رئیس هیات مدیره تعاونی تأمین نیاز قطعه سازان، از تعطیلی و خروج از چرخه تولید خیلی از خطوط تولید قطعه اطلاع داد و اظهار داشت: این زیان وارده بر صنعت قطعه سازی کشور حاصل قیمت گذاری دستوری خودروسازان است.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، علی یکه‏ فلاح، اظهار نمود: قیمت گذاری دستوری خودروسازان طی سالهای اخیر، این صنعت را به زیان دهی کشانده و این زیان دهی بر صنعت قطعه سازی هم تأثیر گذاشته است؛ به نحوی که هم اکنون خیلی از خطوط تولید قطعه از چرخه خارج شده و برخی دیگر هم تنها با یک پنجم ظرفیت درحال فعالیت هستند. ادامه این روند، ظرفیتهای قطعه سازان را خالی کرده و امید به سرمایه گذاری در این صنعت را از بین برده است. درصورتیکه شرکتهای قطعه سازی و خودروسازی به این روال اداره شوند، کشور به یک مونتاژکار تبدیل خواهد شد.

صنایع خودروسازی به تنهایی می توانند پاسخگوی نیازهای بازار باشند
رئیس هیات مدیره تعاونی تأمین نیاز قطعه سازان کشور، صنعت خودروسازی کشور در تأمین نیازهای بازار ایران را توانمند دانسته و اظهار داشت: صنایع خودروسازی خصوصی و دولتی که شکل گرفته اند، می توانند به تنهایی پاسخگوی نیازهای بازار باشند؛ به شرط آنکه که صنعت خودرو دستوری اداره نشده و شورای رقابت دیگر مدعی قیمت گذاری خودرو در کشور نباشد.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‏‏ سازان خودرو کشور تصریح کرد: بورس کالا توانست تا حدودی سایه قیمت گذاری دستوری بر صنعت خودرو را بکاهد، اما در نهایت این روش هم چاره نهایی نیست. قیمت گذاری دستوری علاوه بر آنکه خودرو را به کالای سرمایه ای تبدیل نموده، رانتی در بازار کشور بوجود آورده که سود آن تنها در جیب دلالان می رود. این رانت سبب افزایش تقاضای کاذب در بازار هم می شود؛ به صورتی که هم اکنون نمی توان تشخیص داد که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تقاضا واقعی و از سوی مردم است یا خیر.
یکه فلاح افزود: تقاضای بازار خودروی ایران از لحاظ تیراژ داخلی، یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است. به عبارتی دیگر، به صورت متوسط نیاز بازار خودروی کشور و با عنایت به قدرت خرید مردم، خودروسازان داخلی باید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. البته نیاز بازار خودرو به بخش های دیگری هم تقسیم می شود؛ به صورت مثال، باید به این نکته توجه گردد که چه میزان از تقاضای بازار توانایی خرید خودرو های خارجی بیشتر از ۱۵ هزار دلار و بیشتر را دارد. واردات خودرو تنها می تواند این بخش از نیاز بازار را برطرف کند و پاسخگوی نیاز کل بازار نخواهد بود.
این فعال صنعت قطعه سازی تصریح کرد: صنعت خودروسازی و بازار آن در سایر کشورهای جهان هم همانند ایران است، اما شیوه قیمت گذاری در هیچ جای دنیا بدین شکل صورت نمی گیرد. دراین میان این مسئله مطرح می شود که چرا شورای رقابت باید بازار خودرو را انحصاری شناسایی کند؟

اجرای درست واردات خودرو های نو و کارکرده
رئیس هیات مدیره تعاونی تأمین نیاز قطعه سازان ضمن اشاره به آزادسازی واردات خودرو و کمک آن به تعدیل بازار اضافه کرد: هم اکنون واردات خودرو به کشور آزاد شده است، اما این مسئله به تنهایی نمی تواند انحصار بازار را بشکند. در این رابطه نکته ای که مطرح می شود، میزان ورود خودرو های خارجی به کشور و تأمین نیازهای بازار است. باید منتظر ماند و مشاهده کرد که چه تعداد خودرو وارد کشور می شود و آیا این تعداد می تواند بازار خودرو را اشباع کند یا خیر؟
وی تصریح کرد: اگر واردات خودرو های نو و کارکرده به صورت صحیح اجرا شود، بازار خودرو دیگر از شکل انحصاری خارج می‏ شود و این امر در کنار فعالیت ۴۰ تا ۵۰ خودروساز دولتی و خصوصی اتفاق می افتد.
یکه فلاح با اشاره به اینکه درصورتیکه سرمایه در گردش خودروسازان و قطعه سازانِ تأمین و همینطور ناوگان حمل و نقل کشور بازسازی شود، زیرساخت مناسبی برای تولید خودرو در کشور ایجاد خواهد شد، اظهار داشت: در نتیجه، در صورت کناره گیری دولت از اداره بنگاه های اقتصادی خودروسازان می توانند ظرفیت تولید خویش را به صورت سالیانه تا دو میلیون دستگاه هم بالا ببرند.
این عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در انتها تصریح کرد: در حالی که بازار از حالت انحصار خارج شد، دولت و شورای رقابت دیگر نباید به صورت دستوری صنعت و بازار خودرو را اداره کنند؛ چونکه یکی از بهانه های ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو ها، انحصاری بودن بازار خودرو است و با خودرو مانند روال پیشین، برخورد انحصاری می کند. هنگامی که خودرو از انحصار خارج شد، بازار و میزان عرضه و تقاضا باید در زمینه قیمت گذاری تصمیم بگیرد و به تعیین قیمت بوسیله ی یک نهاد ناظر نیازی نخواهد بود.




منبع:

1402/04/25
13:22:16
0.0 از 5
475
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار