گزارش آچار؛
زیاندهی خودروسازان ادامه دارد
به گزارش آچار، دولت بارها اعلام نموده به دنبال ایجاد تحول در صنعت خودروسازی است اما بررسی صورت های مالی خودروسازان نشان داده است که زیان انباشته این صنعت در بهار سال جاری حدود ۳.۴ هزار میلیارد تومان بوده است.
به گزارش آچار به نقل از مهر، صنعت خودروسازی کشور با چالش های مختلفی همچون راندمان پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیم گیران و ذی نفعان اصلی بازار و صنعت خودرو مواجه می باشد.
وضعیت نامطلوب مالی و زیان انباشته شرکت های خودروسازی یکی از نتایج گرفتن تصمیمات نادرست و چالش های مزبور است.
بر همین اساس، بررسی آخرین وضعیت صورت مالی خودروسازان (ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو) در بهار امسال نشان میدهد که زیان انباشته این صنعت در سه ماه نخست امسال حدود ۳ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بوده که مجموع زیان انباشته را به حدود ۷۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسانده است. از این مقدار سهم ایران خودرو حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان، سایپا حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و پارس خودرو حدود ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.
شیوه قیمت گذاری عامل اصلی زیان دهی خودروسازان
رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: بااینکه عوامل مختلفی در زیان دهی خودروسازان نقش داشته اما عامل اصلی شیوه قیمت گذاری خودروهاست؛ فرمولی که شورای رقابت برای قیمت گذاری استفاده می کرد ایرادات اساسی داشت و بعد از آن که قیمت گذاری از شورای رقابت گرفته شد همان روند ادامه یافت و ستاد تنظیم بازار هم تغییر خاصی در شیوه قیمت گذاری ایجاد نکرد.
وی اضافه کرد: خطای انباشته ای در این شیوه وجود دارد برای اینکه یک قیمت به عنوان قیمت پایه مربوط به سال ۹۰- ۹۱ انتخاب شده و نرخ تورم روی این قیمت اضافه می شود و اگر خطایی در میزان تورم وجود داشته باشد، این خطاها در بازه زمانی ۱۰ ساله با هم جمع می شوند و خطای بزرگی را در قیمت ایجاد می کنند.
سلیمانی افزود: همین طور باید اشاره شود که همان قیمت پایه ای که مد نظر قرار گرفته شده هم خطای ۱۴ درصدی نسبت به قیمت تمام شده تولید داشته است.
وی اظهار داشت: از سویی دیگر بحث تأخیر در بروزرسانی نرخها هم به ایرادات قیمت گذاری افزوده شده که نتیجه همه این مسائل زیان خودروساز شده است.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: خودروهایی که مربوط به گذشته هستند با خودروهایی که در دوره های جدیدتر قیمت گذاری شده اند تأثیر قیمت گذاری را در میزان زیان نشان می دهند؛ به عنوان نمونه قیمت مصوب خودروی ساینا با ساینا است فاصله بسیاری دارد اما قیمت تمام شده فاصله کمتری دارد که نشان میدهد خودروی ساینا که در گذشته قیمت گذاری شده خطای بیشتری داشته اما «ساینا اس» که اخیراً قیمت گذاری شده خطای کمتری دارد.
مدیریت نامطلوب و برنامه های تکلیفی هزینه بر
سلیمانی با اشاره به مدیریت نامطلوب خودروسازان، اظهار داشت: خودروساز عملاً یک بنگاهی است که توسط دولت اداره می شود و مدیران دولتی دارد؛ یکی از چالش های اساسی هر بنگاه دولتی هم پایین بودن راندمان و کارایی است که برنامه های تکلیفی هم به این نوع مدیریت اضافه می شود و هزینه ها را چند برابر بالا می برد.
وی اضافه کرد: همچون این مسائل باید به راه اندازی خط های تولید در شهرهای مختلف و حتی کشورهای دیگر اشاره نمود که باتوجه به پراکنده بودن سایت های تولید هزینه های اضافی همچون هزینه های حمل و نقل، ارسال قطعات از نقاط مختلف به سایت تولید و… را به خودروساز تحمیل می کند.
سهام چرخه ای خودروسازان به زیان دهی دامن زد
این کارشناس صنعت خودرو به سهام چرخه ای خودروسازان اشاره نمود و اظهار داشت: از دیگر مشکلاتی که سبب زیان دهی خودروسازان شده سهام چرخه ای است؛ به این معنا که بطورمثال یک شرکت زیرمجموعه ایران خودرو سهام ایران خودرو را خریده است که باعث شده قسمتی از سرمایه در داخل شرکت حبس شود و شرکت برای کسب نقدینگی مبادرت به گرفتن وام کند تا هزینه ها را پاسخ دهد.
خودروسازان چگونه از زیان خارج شوند؟
وی اشاره کرد: با توجه به این که تولید هر خودرو از همان ابتدا با زیان مواجه می باشد و سایر هزینه های بنگاه که در ادامه صورت سود و زیان می آید، بر این زیان می افزاید و سبب ایجاد زیان خالص می شود و همین طور کاهش مستمر حقوق صاحبان سهام را در پی دارد، باید سیاست گذار صنعتی به سمتی حرکت نماید که لطمه مالی ناشی از زیان خودروسازی را به حداقل برساند.
سلیمانی افزود: همین طور باید اشاره شود که زیان دهی خودروسازان سبب عدم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه بنگاه برای افزایش راندمان و کاهش ارزبری می شود برای اینکه تولیدکننده به سبب عدم دسترسی کافی به نقدینگی توان و انگیزه تولید داخلی قطعات و افزایش راندمان در پروسه تولید را ندارد.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: در همین راستا برای خروج از زیان دهی و کاهش زیان انباشته باید ابتدا شیوه قیمت گذاری خودرو ها اصلاح گردد برای خروج از زیان دهی و کاهش زیان انباشته باید ابتدا شیوه قیمت گذاری خودرو ها اصلاح شود؛ در ادامه نیز سهام های چرخه ای با طراحی خوبی فروخته شوند و در سایت های تولید بازطراحی صورت گیرد به این صورت که یا تعطیل و یا منتقل شوند، همین طور می توان این سایت ها را تجهیز کرد و تمام قطعات را در همین سایت ها نصب کرد.
سلیمانی اظهار داشت: همین طور باید با اصلاح وضعیت مدیریت شرکت ها، راندمان در پروسه تولید را بالا برد و بصورت موازی نیز شرایط افزایش شفافیت در هزینه تامین مواد اولیه و مواد مصرفی در تولید خودرو فراهم نمود.
این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: همین طور برای واگذاری دارایی ها و اموال غیرمرتبط با خطوط اصلی کسب وکار باید اقدامات دقیقی صورت گیرد.
جزئیات زیان انباشته خودروسازان از ۹۶ تا ۱۴۰۰
به گزارش آچار به نقل از مهر، بررسی جزییات زیان انباشته خودروسازان کشور از سال ۹۶ به این سو نشان میدهد که سیر صعودی زیان انباشته از سال ۹۷ شروع شده و تا به همین امروز نیز ادامه دارد؛ بر این اساس در سال ۹۶ و قبل از تحریم صنعت خودروسازی کشور، زیان انباشته حدود ۸ هزار میلیارد تومان بود که سهم ایران خودرو پنج هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان، سهم سایپا هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان و سهم پارس خودرو نیز ۹۷۸ میلیارد تومان بود.
با ورود به سال ۹۷ و شروع تحریم صنعت خودروسازی کشور، زیان انباشته خودروسازان رشد محسوسی یافت، به شکلی که به رقم (حدود) ۲۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید؛ سهم ایران خودرو از این زیان ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، سایپا ۶ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان و پارس خودرو ۲ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان بود.
از سال ۹۷ به بعد زیان انباشته خودروسازان بدون ترمز بالا رفت؛ به این صورت که در سال ۹۸ مجموع زیانی که ثبت گردید رقم (حدود) ۵۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود. در این سال، ایران خودرو ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، سایپا ۲۵ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان و پارس خودرو ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کردند.
البته در سال ۹۹ مجموع زیان انباشته خودروسازان اندکی کم شد و رقم (حدود) ۵۲ هزار میلیارد تومان را ثبت کرد؛ در این سال سهم ایران خودرو حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان، سایپا حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان و پارس خودرویی حدود ۶ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان بود.
با ورود به سال ۱۴۰۰ زیان انباشته خودروسازان افسار پاره کرد و به بالای ۷۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید؛ در این سال ایران خودرو ۴۱ هزار میلیارد تومان، سایپا ۲۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و پارس خودرو ۸ هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کردند.
منبع: آچار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب