چرا زعفران ایرانی بدون بسته بندی و داخل گونی صادر می شود؟
به گزارش آچار، معاون وزیر صمت با اعلان اینکه برند مطرحی در دنیا نداریم، اظهار داشت: در عرصه برندسازی بین المللی خوب عمل نکرده ایم؛ به عنوان نمونه چرا باید زعفران بجای بسته بندی داخل گونی صادر شود؟
به گزارش آچار به نقل از مهر، محمدعلی دهقان دهنوی امروز در نخستین همایش معرفی نشان برتر اظهار داشت: باید تمرکززدایی رخ دهد و کارها در استانها دنبال شود، در این صورت با شور و توان بیشتری کار دنبال می شود. بدین سبب با انتقال دبیرخانه برند به استان خراسان رضوی موافقت می نماییم.
وی اضافه کرد: از این به بعد استان خراسان رضوی کانون برندینگ و توسعه برند و زیرساخت های مربوط به آن شود. یعنی کار منوط به برگزاری جشنواره سالانه نشود بلکه باید مرکزیت علمی پیدا شود و دانشگاه های مشهد و تیم های تحقیقاتی در این مورد کار کنند و شتاب دنده و مرکز نوآوری ویژه بحث برندینگ در خراسان رضوی شکل گیرد و تبدیل به کانون ترویج موضوع برند در کشور شود. در این صورت می توان کمیسیون ملی برند را هم به استان خراسان رضوی منتقل کرد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: یک سوال وجود دارد بر اساس این که چرا کمیسیون ملی برند از معاونت تجاری داخلی به سازمان توسعه تجارت منتقل شد؟ این مساله به سبب دنبال کردن یک استراتژی مهم رخ داد.
چند برند بین المللی شناخته شده داریم؟
دهقان دهنوی توضیح داد: ما با وجود پیشرفت ها و توسعه هایی که در صنایع مختلف و برندسازی در داخل داشتیم اما سوال اساسی این است که چند برند بین المللی شایسته تقدیر داریم؟ چند برند ایرانی در سطح جهانی، منطقه ای و کشورهای اطراف شناخته شده است؟ اگر بخواهیم منصفانه پاسخ دهیم نمی توانیم ادعا نماییم که خوب عمل کرده ایم.
وی اضافه کرد: بازهم فاصله بسیار زیادی با حد مطلوبیت داریم؛ برندهایی داریم که محصولاتشان در سطوح بین المللی شناخته شده هستند اما نمی توانیم ۲۰ برند را معرفی نماییم که در سطح بین المللی حضور دارند و محصولاتشان در فروشگاه های بین المللی عرضه می شود. برندی نداریم که به عنوان یک شرکت صاحب تکنولوژی و نوآوری در جهان شناخته شده باشد. ما دنبال این هستیم که این اتفاقات بیفتد.
چرا زعفران ایرانی باید داخل گونی صادر شود؟
دهقان دهنوی اضافه کرد: در عرصه صادرات باید نگاهمان را نسبت به حضور خودمان در بازارهای هدف تغییر دهیم. گاهی فکر می نماییم صادرات یعنی این که کالایی را تامین نماییم و بعد به طرف خارجی بفروشیم. این قسمتی از صادرات است اما همه آن چه می خواهیم نیست.
وی اضافه کرد: صادرات زمانی منجر به ایجاد ارزش افزوده برای کشور می شود که ما بتوانیم محصولات خودمان را به مصرف کننده غائی در بازار هدف عرضه نماییم. چرا برندهای ما نباید حضور گسترده ای در فروشگاه های خارج از کشور یا حداقل کشورهای همسایه داشته باشند؟
معاون وزیر صمت اشاره کرد: چه مانعی سر راه تولیدکنندگان ما وجود دارد که بازار خارجی را بازار قابل دستیابی نمی بینند؟ صنایع غذایی ما در لبه تکنولوژی است بدین سبب محصولات ما در فروشگاه های خارجی باید حضور داشته باشد اما این اتفاق نیفتاده است.
وی اضافه کرد: برندهای قوی در عرصه زعفران داریم اما سوال این است که چرا زعفران باید داخل گونی صادر شود؟ وقتی می توانیم افتخار نماییم که محصول زعفران ما در بسته بندی های شرکت های ایرانی صادر شود.
عقب ماندگی در عرصه هویت سازی و تبلیغات بین المللی
رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: استراتژی ما این است که در همه صنایعی که داریم باید حضور خودرا در بازار هدف تا آخرین حلقه عرضه کالا گسترش دهیم. برندسازی در این زمینه بسیار اهمیت دارد.
وی اشاره کرد: شرکت های ما در بازارهای هدف ذائقه بازار را ارزیابی کنند و محصولات خودرا متناسب با آن طراحی و عرضه کنند.
دهقان دهنوی اظهار داشت: هم اکنون چند شرکت مشاوره علمی داریم که اگر تولیدکننده ای خواست در بازار هدف بازارسنجی و تا آخرین مراحل مصرف کنده غائی را ارزیابی کند و بعد محصولی را با متناسب با ذائقه آن طراحی کند، از این شرکتها مشاوره بگیرد؟ خیلی کارها انجام شده اما باید کارهای بیشتری صورت گیرد و حضور این شرکتها در صنعت باید به عنوان یک ضرورت شناخته شود.
وی اضافه کرد: در عرصه هویت سازی و تبلیغات بین المللی چقدر کار کرده ایم؟ همایش برند شروع یک گام بلندتر برای هویت سازی در بازارهای هدف است. این فاکتورها باید به عنوان شاخص ارزیابی جایزه برند باشد.
معاون وزیر صمت اظهار داشت: در سازمان توسعه تجارت برای این موارد برنامه داریم اما باید اذعان کنم که بضاعت بودجه ای ما زیاد نیست و در حد مشوق های صادراتی اقداماتی را انجام می دهیم. اما در عرصه های دیگر مانند دادن امتیازات ویژه، تسهیل کردن امور و تسهیل فرایندهای تجارت برای برندهای معتبر دست بازتری داریم و حتما این کارها را انجام می دهیم.
وی اظهار داشت: به موضوع تکنولوژی و هوش مصنوعی باید توجه داشته باشیم. دنیا درحال دگرگونی اساسی است. خیلی از کارهایی که ما انجام می دهیم ممکنست زود تغییر کنند و باید به صورت دیگری انجام شوند؛ در عرصه صنعت و برندسازی و تبلیغات باید توجه ویژه به این موارد داشته باشیم و بسترها را در خدمت این کار بگیریم تا به موفقیت نائل شویم.
منبع: آچار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب